Oculus VR drömmer om oändligt kraftfulla grafikprocessorer

Oculus VR drömmer om oändligt kraftfulla grafikprocessorer

Den största utmaningen inom virtuell verklighet är varken störande latenser eller trilskande optik utan det enorma behovet av beräkningskraft, uppger Oculus grundare Palmer Luckey.

Den senaste generationens VR-glasögon handlar om betydligt mer än att placera högupplösta skärmar framför ögonen. För att skapa en så bekväm och övertygande upplevelse som möjligt utvecklas en rad olika tekniker, men det är varken begränsad bildkvalitet eller risken för illamående som utgör den allra mest svåröverkomliga utmaningen.

palmer_luckey.jpg

Probably unlimited GPU horsepower. It is one of the issues in VR that cannot be solved at this time. We can make our hardware as good as we want, our optics as sharp as we can, but at the end of the day we are reliant on how many flops the GPU can push, how high a framerate can it push?

I en snabb intervju ger Oculus grundare Palmer Luckey ett överraskande svar på frågan om vilket teknisk hinder han mest av allt skulle vilja kunna överkomma. Högst upp på önskelistan står oväntat nog oändligt kraftfulla grafikprocessorer.

Svaret motiveras av att Oculus kan utveckla "hur bra hårdvara som helst", men att utsikterna alltid kommer att begränsas av den tillgängliga beräkningskraften. Till syvende och sist handlar det om hur många bildrutor per sekund grafikprocessorn klarar av att producera.

Den kommande konsumentversionen av Oculus Rift innehåller två skärmar med sammanlagt 2 160 x 1 200 pixlar i 90 Hz. Med andra ord behövs en kraftfull speldator för att bildfrekvensen inte ska bli lidande, särskilt i mer visuellt påkostade speltitlar. Det talas om att den nuvarande VR-tekniken behöver hela 16K eller mer för att ögat inte längre ska kunna urskilja bildpunkterna.

Skicka en rättelse
38

Geforce Now förlorar Bethesda-spel

Förra veckan försvann Blizzard Activision-spel från Geforce Now och nu följer Bethesda Softworks i samma spår. Läs mer

I samarbete med Dustin Expo
10

Representera SweClockers på Dustin Expo – första kvalet redan nästa vecka

SweClockers arrangerar spelturnering i Counter-Strike under Dustin Expo 2020! Glada vinnare får både spöa FZ och går hem med fina hörlurar. Läs mer

13

Diskret TV-montering med egenbyggd vägg

Medlemmen Darkraii värderar snygg kabeldragning och TV-montering högt, och bygger därför en extra gipsvägg för detta. Spana in galleriet! Läs mer

11

Fredagspanelen 188: RTX 2080 Ti Cyberpunk, Core i7-10700K och en Gurra

Jonas och Kenneth sätter sig ned för att snacka om grafikkort med Cyberpunk-tema, och Intels kommande proccesorer. Läs mer

46

Nvidias strömningstjänst Geforce Now passerar en miljon nya användare

Geforce Now lanserades skarpt i början av februari och nu rapporterar Nvidia att över en miljon nya användare börjat använda den strömmande speltjänsten. Läs mer

21

Neo Qube rymmer dubbla system i kubformat

Phanteks-ägda Metallicgear rider på kubchassivågen med nya Neo Qube, vilken bjuder på generösa mängder härdat glas och stöd för dubbla moderkort. Läs mer

80

Använder du Xbox Game Pass for PC?

Bland spelprenumerationstjänster till PC har Microsofts Game Pass seglat upp som en favorit bland många. Vad tycker du om tjänsten? Läs mer

18

Arctic avtäcker instegskylaren Freezer 7 X

Arctic breddar sitt sortiment av plånboksvänliga processorkylare med Freezer 7 X, som ska ge upp emot 10 procent bättre kylprestanda ställt mot sin föregångare. Läs mer

22

Intel Comet Lake-S utan integrerad grafik får specifikationer

En läckt presentation visar att Intel kör en favorit i repris på processorsidan med Core 10000-serien, där exemplar med defekt grafikdel säljs med denna inaktiverad. Läs mer

28

AOC lanserar 200 Hz-skärm med VA-panel

Påkostade spelskärmen AOC Agon AG353UCG gör debut, komplett med VA-panel med hög uppdateringsfrekvens och HDR-stöd. Läs mer

Få hjälp i komponentdjungeln

Ska du bygga en ny dator eller uppgradera din gamla? Undrar du vilken processor som passar i vilken sockel? Hoppa in i Köpråds-delen av forumet och få hjälp! Läs mer

38

HTC Vive Cosmos Elite är entusiast-VR med extern och intern spårning

Cosmos Elite är en av tre VR-nyheter i HTC Vive-familjen, där stöd för både Steam VR-spårning och HTC:s egna lösning kombineras i ett. Läs mer