Mycket effektivare användning av systemresurserna är det stora argumentet för nya DirectX 12 i Windows 10. Det nu aktuella RTS-spelet Ashes of the Singularity är den allra första riktiga speltiteln med stöd för både DX11 och DX12, vilket betyder att det går att ställa påståendet på prov genom att undersöka den faktiska prestandan i verklighetsbaserade scenarier.

ashesheavy-r9390x.png
ashesheavy-gtx980.png
ashesheavy-change.png

Den amerikanska tekniksajten PC Perspective bjuder på en uppsjö prestandatester och upptäcker ett par intressanta mönster. Att flerkärniga processorer har mest att vinna på övergången till DX12 är kanske ingen högoddsare, men udda nog framkommer dessutom att AMD:s grafikkort kammar hem betydligt större prestandavinster än Nvidias dito.

Beroende på konfiguration och upplösning kan ett Radeon R9 390X mer än fördubbla bildfrekvensen bara genom att byta till DX12. Även Geforce GTX 980 får i de flesta fall ett uppsving, men inte alls i samma storleksordning utan snarare kring förhållandevis blygsamma 10–20 procent.

Frågan är dock öppen om det går att dra några mer långtgående slutsatser av prestandan i just Ashes of the Singularity. Författarna misstänker att AMD:s väldiga prestandaökning kan spåras till att Radeon-makarens implementation av DX11 är betydligt sämre än vad konkurrenten Nvidia erbjuder och att effekten av detta mer eller mindre elimineras vid övergången till DX12.

Samtidigt protesterar Nvidia och påpekar att spelet är en tidig alfaversion med åtskilliga brister.