Intel: "Dags att fokusera på PC-spel"

Intel: "Dags att fokusera på PC-spel"

Efter en period av dalande intresse har spelande på PC den senaste tiden fått ordentligt med luft under vingarna. Under IDF 2015 meddelar Intel att företaget är med på noterna.

Att sätta sig vid datorn och snurra igång senaste stortiteln är ett prima nöje för många av SweClockers läsare. Generellt har dock intresset för spelande på PC haft en ganska sval period, där många trodde att mobil- och surfplattespel samt senaste generationens konsoler skulle ta över marknaden helt.

Den senaste tiden har dock tongångarna förändrats. Faktorer som ökat intresse för e-sport, flera populära stortitlar samt kritik mot prestandan hos Playstation 4 och Xbox One har alla spelat in, och slutresultatet är att PC-spelande helt klart är på uppgång.

intel_gaming-6.jpg
intel_gaming-8.jpg
intel_gaming-9.jpg

Under en så kallad megasession på IDF 2015 meddelar Intel att företaget noterat trenden, och att de gärna vill vara med på tåget. Presentatörerna Doug Fisher och Kirk Skaugen pekar på att det finns hela 1,8 miljarder spelare ute i stugorna där många har PC som primär plattform, samt att senaste upplagan av e-sporttävlingen Intel Extreme Masters nådde en global publik på över 200 miljoner tittare i 180 länder.

intel_gaming-12.jpg
intel_gaming-14.jpg

Andra områden Intel vill lyfta fram är bland annat överklockning för "den optimala spelupplevelsen", samt kommande titlar med höga krav på datorns komponenter. I den sistnämnda kategorin ligger Star Citizen, där utvecklaren Chris Roberts menar att kraftfullare hårdvara föga överraskande öppnar upp för mer detaljrika spel.

intel_gaming-15.jpg
intel_gaming-17.jpg
intel_gaming-19.jpg

Allt handlar dock inte om stortitlar eller ens PC-spelande. Intel lyfter åter fram tekniken Realsense, bland annat för att kontrollera rörelser och scanna in objekt i 3D-världen. Företaget trycker dessutom på kapaciteten i senaste generationens surfplattor, vilka enligt presentatörerna ska räcka till även för mer avancerat spelande.

intel_gaming-20.jpg

Mer exakt vad Intels nyfödda intresse för PC-gaming och allmänt spelade utmynnar i återstår att se. Företaget vill av allt att döma gärna se 3D-kameror och liknande tekniker som en större del av upplevelsen, och lyfter dessutom fram upplösningen 4K UHD, virtuell verklighet samt integration med sakernas internet

Kommentarer till artikeln

59 debattinlägg

99

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
17

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

11

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

4

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

288

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

5

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
4

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

66

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer