För ett litet tag sedan släppte utvecklarna Oxide Games en tidig alfaversion av strategispelet Ashes of the Singularity. Spelet är först ut med stöd för DirectX 12 och enligt de uppmärksammade testresultaten är det AMD:s grafikkort som har överlägset mest att vinna på ett byte till Microsofts nya prestandaoptimerade grafikgränssnitt i Windows 10.

ashes.jpg

Nu tar historien en ny vändning när Oxide Games påpekar att AMD:s väldiga prestandavinst åtminstone delvis kan förklaras av att Nvidias konkurrerande grafikarkitektur Maxwell i praktiken saknar stöd för en viktig funktion i DirectX 12, trots att Nvidia hävdar att detta ska finnas tillgängligt.

Curiously, their driver reported this feature was functional but attempting to use it was an unmitigated disaster in terms of performance and conformance so we shut it down on their hardware. As far as I know, Maxwell doesn't really have Async Compute so I don't know why their driver was trying to expose that.

Funktionen kallas för Async Compute och används för att separera och schemalägga olika typer av beräkningsuppgifter, vilket ska effektivisera användningen av systemresurserna. Denna funktion förutspås dessutom bli mer betydelsefull i takt med att spelutvecklare satsar på att klämma fram mer prestanda ur spelkonsolerna.

NVIDIA claims "full support" for DX12, but conveniently ignores that Maxwell is utterly incapable of performing asynchronous compute without heavy reliance on slow context switching.

Reddit passar AMD på att dela ut en smocka och hävdar att Nvidia "bekvämt nog" glömmer berätta att Maxwell inte kan utföra Async Compute utan att få problem med fördröjningar. Av prestandaskäl väljer Oxide Games att inte använda finessen tillsammans med grafikkort i Geforce-serien, vilket också sägs vara den enda tillverkarspecifika optimeringen.

Trots uppståndelsen ligger Nvidia lågt och har ännu inte gett någon kommentar till historien om Async Compute. I samband med publiceringarna av de första prestandatesterna hävdade dock Nvidia att Ashes of the Singularity innehåller åtskilliga brister och att testresultaten inte är representativa för prestandan i DirectX 12, något som Oxide Games senare tillbakavisade.