Oculus VR och Valve med HTC Vive släpper i början av nästa år sina glasögon för virtuell verklighet, men de är knappast ensamma om att vilja ta en del av kakan. I samband med E3 2015 passade svenska Starbreeze på tillkännage sin satsning, Project Star VR, som nu får uppbackning av ett annat svenskt bolag.

star_vr_0007_150528_STAR-VR_Product-shot_01.jpg
vr2.jpg

We’re still in early development of our StarVR HMD and are therefore looking for best in class solutions to the components that we believe make the best VR experiences there is. Eye tracking technology in a VR HMD will let us customize the experiences and enable even further immersion.

I ett pressmeddelande framgår att Starbreeze inleder ett samarbete med Tobii. Det nya partnerskapet går ut på att integrera Tobiis ögonspårningsteknik i Star VR, någonting som spås ge flera önskvärda egenskaper kombinerat med dess dubbla 5,5-tumsskärmar med den sammanlagda upplösningen 5 120 x 1 440 pixlar och breda synfältet 210 grader.

Först och främst ser Starbreeze möjligheten att lyfta upplevelsen genom att dra nytta av användarnas ögonrörelser och reaktioner, som i spel kan användas för att utlösa nya händelser. Det öppnar också upp för mer realistiska interaktioner, där ögonkontakt med virtuella spelkaraktärer tas upp som exempel.

Den jämförelsevis skyhöga upplösningen mot andra VR-headset ställer höga krav på hårdvaran och här ser Starbreeze stor potential att lätta på kraven med hjälp av Tobiis teknik. Genom fokuseringsoptimerad rendering (Gaze-prioritezed rendering) kan hög detaljrikedom och extra skärpa läggas på ögonens primära fokusområde och dras ned på det sekundära seendet.

SweClockers besöker Tobii – ögonspårning i Assassin's Creed Rogue