Oculus Rift kommer kosta minst 3 000 kronor

Oculus Rift kommer kosta minst 3 000 kronor

Under utvecklarkonferensen Oculus Connect lyfter produktchefen Nate Mitchell på locket och berättar att Oculus Rift med tillbehör kommer kosta "minst 300 dollar".

När Oculus Rift förvärvades av Facebook var kritikerna högljudda, medan andra såg möjligheter med ett stort företag i ryggen. En av dessa var vd:n Brendan Iribe, som talade om att de finansiella musklerna kan användas för att beställa stora volymer och därigenom pressa kostnaderna.

Nate-Mitchell-Oculus-VR-PC-Gamer.jpg

Vad Oculus Rift kommer landa på i pris har det spekulerats kring många gånger och den kanske vanligaste summan som bollas är 400 dollar. När produktchefen Nate Mitchell intervjuas av PC Gamer under utvecklarkonferensen Oculus Connect visar det sig att det inte är långt ifrån verkligheten.

Mitchell har ingen möjlighet att ge något slutgiltig besked, men säger att priset kommer landa på "minst 300 dollar", motsvarande dryga 3 000 kronor inklusive moms. Förutom kronjuvelen, själva VR-headsetet, kommer en kamerasensor och Xbox One-spelkontroller att ingå i priset.

Han talar också om förbokningar och varför bolaget hittills avstått från att öppna upp för det. Anledningen tillskrivs att många konsumenter upplever en frustration över att vänta på en produkt i månader. Istället avser Oculus VR replikera Apples lanseringar, där konsumenter normalt får produkten i hand någon vecka efter att en beställning har lagts.

oculus_rift_0007_Screenshot (56).jpg

Avslutningsvis berättar Mitchell att den egna spelkontrollen Oculus Touch kommer säljas separat och anländer sent under andra kvartalet 2016. Detta till skillnad från Oculus Rift som väntas se dagens ljus i början av året.

Kommentarer till artikeln

66 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer