Valve: "Mjukvarans fel att virtuell verklighet orsakar illamående"

Valve: "Mjukvarans fel att virtuell verklighet orsakar illamående"

Det krävs mer än bra hårdvara för att eliminera illamående ur virtuell verklighet och det är minst lika viktigt att rätt inmatningsmetoder används för rörelser, enligt Valve.

När Valve tillsammans med HTC tillkännagav VR-headsetet Vive var det med löftet om att ingen skulle uppleva illamående eller "åksjuka", någonting andra lösningar till viss mån ännu brottas med. Det krävs dock mer än enbart rätt hårdvara för att infria löftet, enligt Valves Chet Faliszek.

The idea that VR must get you sick is bullshit. We have people come in who don't want to do demos. In a party of ten people there will be someone who says, 'I'm gonna be sick, I'm gonna be sick, I can't do this.' That expectation is based on either what they've seen before or what they've heard.

Valve-Chet-Faliszek.jpg

Under evenemanget EGX i Storbritannien trycker Faliszek på påståendet att Valve löst problemen om illamående med HTC Vive, men att det nödvändigtvis inte räcker hela vägen. Om symptomen består och hårdvaran är ute ur ekvationen är det mjukvarans fel, menar Faliszek.

As consumers and people in the community, hold developers to it. They shouldn't be making you sick. It's no longer the hardware's fault any more. It's the developers making choices that are making you sick. Tell them that you don't want that.

Eventuella problem ligger således i den produkt utvecklare tagit fram och därför manar Faliszek konsumenter att inte tolerera spel som framkallar illamående. Samtidigt påpekar han att det för utvecklare är en utmaning att göra spel som inte dras med detta, vilket tillskrivs rörelser med traditionella inmatningsmetoder.

HTC-Vive-18.jpg

Enligt Faliszek är det enklaste sättet att få någon illamående att använda virtuell verklighet tillsammans med ett tangentbord eller handkontroller med analoga styrspakar. Det här ska vara varför Valve tagit fram rörelsespårningen Lighthouse med tillhörande spelkontroller, som gör att användare kan röra sig inom en area om fem gånger fem meter och mer naturligt interagera med föremål.

Även om HTC Vive kommer levereras med den här typen av spelkontroller gäller inte detsamma Oculus Rift och Playstation VR, där liknande doningar kommer att säljas separat. Det är därför mindre sannolikt att utvecklare som vill nå ut till så många plattformar som möjligt omfamnar Valves tankesätt, utan istället anpassar spelen efter just analoga styrspakar alternativt tangentbord och möss.

Källa: Gamesindustry.

Kommentarer till artikeln

58 debattinlägg

Skicka en rättelse
16

SweClockers Meet & Geek till Skellefteå och tankar inför år 2019

När SweClockers för tredje gången på fyra månader begår medlemsträff bär det av till Skellefteå. Vi är redan i full gång med att planera för år 2019 och vill nu ha in önskemål från er! Läs mer

30

Webbläsarnas spårningsblockering uppges sakna funktion

Funktionen Do Not Track är tänkt att hindra webbplatser från att spåra användare, men enligt ny information är det ytterst ovanligt att detta faktiskt efterföljs. Läs mer

93

Netflix: "EU:s innehållskvot kommer endast få negativa konsekvenser"

I sin senaste kvartalsrapport kritiserar Netflix EU:s innehållskvot för strömningstjänster, och menar att en sådan lösning är fel väg att gå för att främja filmskapande i regionen. Läs mer

86

Bahnhof släpper 10 Gbit-router för hemanvändare

Bahnhof blir nu en av de första att erbjuda en router för privatpersoner som bestyckas med en 10 Gigabit Ethernet, och därmed klarar av att leverera hastigheter upp till 10 000 Mbit/s. Läs mer

36

Nvidia kan förbereda Geforce RTX 2070 Ti

Efter släppen av Geforce RTX 2080 Ti, RTX 2080 och RTX 2070 framgår att Nvidia kan komma att kila in en modell mellan de senare, något som skulle göra det trångt i prestanda- och prisstegen. Läs mer

8

Be Quiet lanserar Dark Rock Pro 4 för AMD Ryzen Threadripper

Be Quiet släpper en ny version av Dark Rock Pro, som erbjuder kylförmåga upp till 250 W och en ljudnivå på endast 24 decibel vid full belastning. Läs mer

131

Test: MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

Arkitekturen Turings duett Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 får sällskap av ett mer rimligt prissatt alternativ. Det har blivit dags att titta närmare på Geforce RTX 2070! Läs mer

242

Telia tvingas blockera fildelningssajter

Efter filmindustrins stämning mot Telia dömer Patent- och marknadsdomstolen Sveriges största leverantör av bredband att blockera The Pirate Bay, Dreamfilm, Nyafilmer och Fmovies. Läs mer

33

Crucial lanserar PCI Express-baserade SSD-enheter till pressat pris

Crucial utökar sitt utbud av SSD-enheter med den nya P1-serien, vilken till skillnad från tidigare modeller använder gränssnittet PCI Express för anslutning. Läs mer

37

Fulkultur är tillbaka med dubbelavsnitt om Sagan om Ringen och Tolkiens värld

Fyra månaders väntan är över och Fulkultur är äntligen tillbaka. Denna gång handlar det om J.R.R Tolkiens värld och Sagan om Ringen, som avhandlas i två nya avsnitt. Läs mer

35

Intel Core i9-9900K, Core i7-9700K och Core i5-9600K får stöd för 128 GB DDR4

Intel bekräftar att kommande Coffee Lake Refresh får stöd för upp till 128 GB primärminne, tack vare nya minnen med en kapacitet på upp till 32 GB per minnesmodul. Läs mer

71

Winamp återuppstår 2019

Sex år efter nedläggningen återuppstår Winamp under år 2019, med en modernisering av mediaspelaren för PC/Windows och Mac OS samt en ny applikation för smarta telefoner. Läs mer