Intel kan ta åtta kärnor till mellanklassen med arkitekturen Cannonlake

Intel kan ta åtta kärnor till mellanklassen med arkitekturen Cannonlake

Det ser ut att bli fler kärnor även för konsumentklassade processorer när Intel tar steget till 10 nanometer med den kommande arkitekturen Cannonlake.

Trots att konkurrenten AMD sedan lång tid tillbaka tillhandahåller x86-baserade processorer med många kärnor håller Intel hårdnackat fast vid maximalt fyra beräkningsenheter, åtminstone när det kommer till konsumentklassade modeller för den breda mellanklassen. Det kan däremot ändras när Intel tar steget till 10 nanometer med den kommande arkitekturen Cannonlake.

linkedin.png

En uppmärksam bloggare på finansportalen The Motley Fool noterar att en Intel-ingenjör röjer intressanta detaljer i den personliga resumén på det sociala jobbnätverket Linkedin. Personen ifråga arbetar nämligen med Cannonlake och uppger att den nya processorarkitekturen anländer i minst tre olika utföranden med fyra, sex och åtta kärnor.

Att det handlar om en processorfamilj för vanliga persondatorer antyds dels av att Intel tillhandahåller betydligt fler kärnor än så i serverorienterade modeller, men även att dessa inte brukar klassas som kompletta systemkretsar (SoC), framförallt till följd av avsaknaden av integrerad grafik.

Intel Cannonlake är efterföljaren till kommande Kaby Lake, som i sin tur efterträder dagens Skylake. Lanseringen beräknas äga rum i det andra halvåret 2017.

Kommentarer till artikeln

74 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer