Nvidia rullar ut Geforce Driver 358.50 WHQL för Star Wars: Battlefront

Nvidia rullar ut Geforce Driver 358.50 WHQL för Star Wars: Battlefront

Lagom till den öppna betan av Star Wars: Battlefront optimerar Nvidia drivrutinerna. Samtidigt tillägger grafikmakaren att ett Geforce GTX 970 krävs för en behaglig upplevelse i Full HD med High-inställningar.

Nästa stortitel från DICE heter Star Wars: Battlefront och den öppna betan är just nu i full gång. Inför testperioden passade Electronic Arts på att släppa systemkrav för spelet, som med rekommendationerna Radeon R9 290 eller Geforce GTX 970 blir en av de mer krävande titlarna någonsin.

Nu släpper Nvidia sin senaste WHQL-certifierade drivrutin, Geforce Driver 358.50, där huvudnumret är just optimeringar för den senaste stortiteln. Att spelet behöver särskild handpåläggning stärks av Nvidia själva, som gör gällande att ett Geforce GTX 970 "endast" räcker för 60 fps i Full HD med High-inställningar på banan Walker's Assault med 40 spelare.

Förutom Battlefront-optimeringar tillkommer stöd för OpenGL ES 3.2 såväl som förbättringar och buggfixar för Gameworks VR, bland annat i form av bredare SLI-stöd. Vidare märks även förbättringar för DirectX 12 och nya SLI-profiler. Allt detta och mer därtill finns att läsa om i Nvidias versionsdokument.

Drivrutinerna finns att ladda ned på Nvidias officiella webbplats.

Kommentarer till artikeln

76 debattinlägg

Skicka en rättelse
80

Snabbtest: Battlefield V i DirectX 11 och DirectX 12 med tio grafikkort

För någon dag sedan lanserades Battlefield V skarpt och SweClockers har kämpat runt på slagfältet med tio olika grafikkort för att se vad som krävs att driva runt spelet. Läs mer

7

AMD Radeon RX 590 från HIS och Asrock hittar ut på webben

Uppgifterna kring Radeon RX 590 duggar tätt och nu dyker ytterligare två modeller upp på webben, som denna gång är signerade tillverkarna HIS och Asrock. Läs mer

57

Youtube kan tvingas blockera videoklipp på grund av EU:s nya upphovsrättslagar

Youtubes VD Susan Wojcicki riktar kritik mot EU:s nya upphovsrättslagar, och menar att det kan leda till att de tvingas blockera stora mängder videoklipp på plattformen. Läs mer

100

The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

Med anor från år 1997 är spelmotorn Creation Engine uråldrig ställt mot andra. I en intervju berättar Bethesdas Todd Howard att den lever vidare i framtida Starfield och The Elder Scrolls VI. Läs mer

9

SFX-bygge med sidopaneler i plywood tar hem Månadens Galleri

Medlemmarna har sagt sitt och det står klart att doldisen "deeshu" med sitt plywood-bestyckade Dan Cases tar hem Månadens Galleri. Läs mer

42

Battlefield V får ray tracing innan 20 november

Nvidia meddelar att Battlefield V blir först ut med att implementera ray tracing, och att detta sker i och med en uppdatering som släpps innan lanseringen den 20 november. Läs mer

26

Kopieringsskyddet Denuvo kringgås i Hitman 2 före officiell lansering

Spelserien med Agent 47 i huvudrollen har utökats med ytterligare en del, och nu meddelas att det inbyggda kopieringsskyddet från Denuvo knäckts redan innan lansering på bred front. Läs mer

26

Rykte: Valve utvecklar VR-headset med tillhörande Half-Life-spel

Valve har tidigare lanserat hårdvara i form av spelkontroller samt Steam Link. Nu ser företaget ut att äntra marknaden för virtuell verklighet med egenutvecklat VR-headset samt rörelsekontroller. Läs mer

14

Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv X – rymligt chassi med vattenkylning i åtanke

Phanteks nykomling Enthoo Evolv X en lyxig låda i aluminium och härdat glas, och som även rymmer stora mängder med vattenkylning. Testpiloten "Laine" kikar närmare. Läs mer

73

Serielegendaren Stan Lee är död – blev 95 år

Mannen bakom många av de namn som förknippas med "superhjältar" och Marvel har gått ur tiden. Serielegendaren Stan Lee blev 95 år gammal. Läs mer

19

SweClockers besöker Café på Bit i Skellefteå

I samband med SweClockers senaste Meet & Geek i Skellefteå passade redaktionen på att besöka Café på Bit, fyllt till brädden med TV-spel, brädspel, flipperspel, T-shirts och så klart även fika. Läs mer

75

AMD: "Ett tag kvar innan DirectX Raytracing slår igenom på riktigt"

UPPDATERAD. I en intervju berättar AMD att de kommer "svara på" DirectX Raytracing, men att tekniken inte kommer slå igenom på riktigt förrän den erbjuds i samtliga produktsegment. Läs mer