Ashes of the Singularity på väg till Steam Early Access – först ut med DirectX 12

Ashes of the Singularity på väg till Steam Early Access – först ut med DirectX 12

Många undrar när de första DirectX 12-spelen släpps och svaret är hösten 2015. Nu tillkännager Stardock att Ashes of the Singularity blir först ut med det nya gränssnittet.

Mycket effektivare användning av systemresurserna är det stora argumentet för nya DirectX 12 i Windows 10. Några spel för gränssnittet finns dock ännu inte, men det blir det ändring på inom kort när de första spelen släpps. Nu framgår att strategispelet tillika teknikdemot Ashes of the Singularity blir först ut.

Den 22 oktober lanseras RTS-titeln på Steam Early Access för 49,99 dollar, men ska under begränsad tid komma med 20 procents rabatt. Spelet är officiellt en alpha-version och således långt ifrån färdigställt, varför spekulanter kan göra rätt i att invänta omdömen innan köp.

Previously, RTS games had to choose between great visuals or lots of units, due to being limited to 32-bit and DirectX 9 based engines. It's one of the reasons that RTS games have kind of hit a wall these past few years. The RTS could be pretty or be epic, but not both. Thanks to the Nitrous engine, we can support tens of thousands of units acting independently as part of a worldwide battle with a distinct visual style.

För titeln talar Stardocks vd, Brad Wardell, om flera nyheter, samtliga relaterade till den nya spelmotorn Nitrous. Först och främst lyfts det fram att motorn endast arbetar med 64-bitars binärer och är framtagen för att dra nytta av system med flera processorkärnor, vilket öppnar upp för mer komplexa scener.

Den största nyheten är dock DirectX 12, som tillsammans med ovannämnda egenskaper ska göra Ashes of the Singularity både visuellt tilltalande och öppna upp för storslagna strider med tusentals enheter. Gränssnittet ska även vara en nyckelkomponent i spelets avancerade AI-system, enligt Stardock.

Kommentarer till artikeln

24 debattinlägg

Skicka en rättelse
99

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
16

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

11

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

4

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

283

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

5

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
4

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

66

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer