Radeon och Geforce testas med DirectX 12 i SLI-liknande konfiguration

Radeon och Geforce testas med DirectX 12 i SLI-liknande konfiguration

Möjligheten att kombinera grafikkort från olika aktörer har länge gäckat entusiaster och är en av de stora nyheterna i DirectX 12. Nu sätts finessen på prov med ett Radeon R9 Fury X och Geforce GTX 980 Ti.

Det nya gränssnittet DirectX 12 låter utvecklare arbeta närmare hårdvaran, för att mer effektivt kunna dra nytta av resurserna. Mest uppmärksammat är möjligheten till markant fler ritanrop och flerkärnigt stöd jämfört mot tidigare DirectX-versioner, men detta är bara några av flera stora nyheter.

DirectX-Multiadapter-1.PNG
DirectX-Multiadapter-2.PNG
DirectX-Multiadapter-3.PNG
DirectX-Multiadapter-4.PNG
DirectX-Multiadapter-5.PNG
DirectX-Multiadapter-6.PNG

En annan finess som uppmärksammats är Multiadapter, som ger utvecklare mer kontroll över lösningar med flera grafikkretsar. Detta kan delas in i tre kategorier. Den första är Implicit, där ansvaret likt med tidigare DirectX-versioner i stort ligger hos AMD och Nvidia. Den andra heter Explicit och ger mer kontroll till utvecklare, vilka kan välja hur stödet ska utformas.

Den tredje och sista heter Explicit Multiadapter – Unlinked GPUs, där utvecklare fritt kan nyttja samtliga resurser i ett system. Det gör det möjligt att mixa lösningar mellan olika aktörer, exempelvis genom att använda integrerade grafikkretsar från AMD eller Intel med ett dedikerat grafikkort från AMD eller Nvidia.

Nu har tekniksidan Anandtech fått möjligheten att testa en tidig version av Ashes of the Singularity med stöd för det sistnämnda. I testet återfinns grafikkorten Geforce GTX Titan X, GTX 980 Ti, Radeon R9 Fury X och R9 Fury, som i lirar ihop flera olika konfigurationer i upplösningarna 2 560 x 1 440 och 4K UHD.

Ashes-of-the-Singularity-Multiadapter-2.png
Ashes-of-the-Singularity-Multiadapter-3.png

När Radeon R9 Fury X och Geforce GTX 980 Ti samkörs uppgår prestandalyftet till 68–75 procent, beroende på vilket grafikkort som används som det primära. Extra intressant i sammanhanget är att duon går om konfigurationerna med två grafikkort från AMD och två från Nvidia.

Ashes-of-the-Singularity-Multiadapter-1.png

Förutom att testa de senaste toppmodellerna tar sajten ett steg tillbaka till 2012, där Radeon HD 7970 och Geforce GTX 680 regerade i toppen. Till skillnad från de andra testerna är valet av primärt grafikkort av extra stor betydelse, där GTX 680 som primärt producerar sämre resultat än duon var för sig. När HD 7970 tar täten handlar det istället om ett 55 procent bättre resultat än när det körs ensamt.

Nämnvärt i sammanhanget är att den testversion som använts inte ens kvalificeras som en alpha-variant av Oxide, varför siffrorna tillsvidare bör tas med en nypa salt.

Kommentarer till artikeln

72 debattinlägg

34

Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk. Läs mer

75

SweClockers guide till datorlådor

Går du i uppgraderingstankar efter alla chassinyheter som presenterades på Computex? Missa då inte SweClockers guide till datorlådor, där allt från formfaktorer till funktioner gås igenom. Läs mer

72

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat. Läs mer

25

Playerunknown's Battlegrounds har sålts i 50 miljoner exemplar

Lite mer än ett år efter den ursprungliga lanseringen har Playerunknown's Battlegrounds sålts i 50 miljoner exemplar, något som utvecklarna firar med en temporär prissänkning. Läs mer

105

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

25

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

85

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

107

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
30

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

16

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

5

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer