Microsoft slopar obegränsat utrymme med molntjänsten Onedrive

Microsoft slopar obegränsat utrymme med molntjänsten Onedrive

Till följd av användares "extrema backuplösningar" slutar Microsoft med obegränsat utrymme i Onedrive. Samtidigt tar bolaget osthyveln mot gratiskörare, vars utrymme reduceras kraftigt.

Det gick inte obemärkt förbi när Microsoft började ge prenumeranter av Office 365 obegränsat lagringsutrymme med den nära integrerade molntjänsten Onedrive. Det här har vissa användare tagit tillvara på genom att göra backuper av såväl datorer som hela filmbibliotek, där Microsoft talar om exempel där det utnyttjade utrymmet överskrider 75 TB – 14 000 gånger mer än genomsnittet.

Det obegränsade lagringsutrymmet var från start avsett användning i kombination med produktivitetssviten Office 365 och inte "extrema backuplösningar", vilket av Microsoft används som motivering för att slopa den obegränsade potten i Onedrive och ersätta denna med ett tak på 1 TB. Förändringen gäller från och med idag.

Vid sidan om detta gör Microsoft andra ändringar med Onedrive. Först och främst slopas prenumerationsplanerna 100 och 200 GB, dessa ersätts istället av 50 GB för 16 kronor i månaden – samma som 100 GB kostar i dagsläget. Det här gäller endast nya kunder och ändringen för nya prenumeranter träder i kraft tidigt 2016.

För gratisanvändare går lagringsutrymmet ned kraftigt från 15 till 5 GB, samt att de 15 GB som tidigare tillkommit när användare valt att automatiskt synkronisera sina kamerabilder från telefonen försvinner. Detta likt den nya betalplanen blir aktuellt från och med början av nästa år.

Kommentarer till artikeln

110 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer