Globalfoundries tillverkar kretsar åt AMD på 14 nanometer med 3D-transistorer

Globalfoundries tillverkar kretsar åt AMD på 14 nanometer med 3D-transistorer

I ett pressmeddelande avslöjar Globalfoundries att bolagets lyckats tillverka kretsar åt AMD på andra generationens 14-nanometersteknik, som går in i produktion år 2016.

Under 2016 hoppas AMD på revansch när bolaget släpper nyheter på alla fronter. Först ut väntas en ny grafikgeneration under kodnamn "Arctic Islands", som under samma år ackompanjeras av den helt nya processorarkitekturen Zen. Gemensamt för båda är övergången till en så kallad "FinFET-process", vilket innebär antingen 16 nanometer hos TSMC eller 14 nanometer hos Globalfoundries.

finfet.jpg

I ett pressmeddelande aviserar Globalfoundries att tillverkningen av kretsar åt AMD på 14 nanometer inletts. Det handlar om andra generationens teknik vid namn 14nm Low Power Plus (14LPP), som kommer med förbättringar i prestanda och energieffektivitet jämfört mot 14nm Low Power Early (14LPE). Den sistnämnda är tekniken som används för Galaxy S6-kretsen Exynos 7420 från Samsung, som licensierar 14 nanometer till Globalfoundries.

FinFET technology is expected to play a critical foundational role across multiple AMD product lines, starting in 2016. [...] We look forward to GLOBALFOUNDRIES' continued progress towards full production readiness and expect to leverage the advanced 14LPP process technology across a broad set of our CPU, APU, and GPU products.

I samma utskick berättar AMD:s teknikchef, Mark Papermaster, att tekniken har en betydande roll för bolagets kommande produktutbud 2016. Medan många sett det som givet att Globalfoundries ska tillverka AMD:s kommande Zen-processorer framgår även att grafikkretsar kommer tillverkas på 14LPP.

Att AMD ska tillverka grafikkretsar hos Globalfoundries är ett trendbrott, då TSMC traditionellt stått för den delen. Det behöver dock inte betyda att den taiwanesiska kontraktstillverkaren exkluderas, utan att AMD av ekonomiska och tekniska skäl väljer att tillverka olika kretsar hos de bägge aktörerna.

Globalfoundries kommer under resten av året att skala upp tillverkningen av 14LPP, för att under 2016 vara redo för att massproducera kretsar åt bland annat AMD.

2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer