AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

Fyra år efter lanseringen av arkitekturen Bulldozer inleds en grupptalan mot AMD, som anklagas för att ha ljuga om antalet kärnor i sina processorer.

Kontroverserna runt AMD:s processorarkitektur Bulldozer är många. Vid lansering kritiserades den högljutt för att inte hålla vad bolaget lovade och för att i vissa fall underpresterade jämfört mot föregående generation. En annan sak som diskuterats flitigt är huruvida toppmodellerna faktiskt har åtta kärnor.

amd_fx_0012_Layer 2.jpg

Två kärnor i en modul, enligt arkitekturen Bulldozer.

Hela fyra år efter lansering får kontroversen om antalet kärnor ett rättsligt efterspel när Tony Dickey, som representerar sig själv, lämnar in en grupptalan till domstolen i Nortern District of California, USA. I stämningsansökan gör han gällande att på grund av sättet processorerna är uppbyggda är AMD:s åtta kärnor enbart fyra.

I stämningsansökan skriver Dickey att AMD designat Bulldozer genom att skala bort komponenter från två kärnor och kombinera dessa för att skapa en "modul". Genom det här förfarandet kan inte kärnor i en modul arbeta självständigt, vilket påverkar prestandan negativt och gjort att bolagets åttakärniga processorer inte kan utföra åtta instruktioner samtidigt och oberoende.

Sammantaget anser Dickey att AMD vilselett "tiotusentals" konsumenter, som saknar kunskap om hur processorerna är designade och tagit AMD på orden. Kravet är att kunderna ska erhålla skadestånd och en lämplig summa i ersättning, samt att AMD ska stå för alla omkostnader vid en rättstvist.

Kommentarer till artikeln

301 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer