Tidigare i november sjösatte Valve efter mycket om och men Steam Machines, där förkrympta stationära datorer kombinerat med spelkontrollen Steam Controller och operativsystemet Steam OS ska ta PC-spelande till vardagsrummet. Att mjukvaran inte är Windows innebär dock problem för det centrala i konceptet.

Förutom att spelutbudet i Steam OS, som i praktiken är distributionen Debian med Steam Big Picture, är begränsat kvarstår ett annat frågetecken. Då merparten spel portats från vida använda applikationsgränssnittet DirectX från Microsoft till öppna OpenGL har prestandan sannolikt påverkats.

Nu har tekniksidan Arstechnica satt detta på prov genom att testa sex olika spel, varav fyra bygger på Source Engine som Valve själva portat till OpenGL. Hårdvaran i testerna består av en tvåkärnig Pentium G3220 (Haswell) på 3,0 GHz, 8 GB RAM och ett Geforce GTX 660 2 GB.

Steam-OS-Ars-1.jpeg
Steam-OS-Ars-2.jpeg

I Middle-Earth: Shadows of Mordor och Metro: Last Light Redux som testats i olika inställningar märks tydliga tapp tillsammans med Steam OS, där antalet bilder per sekund är allt mellan 21 och 58 procent lägre jämfört mot Windows 10 och DirectX.

Steam-OS-Ars-3.jpeg

Valve har tidigare talat om bättre prestanda under Linux med sin egna spelmotor Source Engine än i Windows, någonting som inte återspeglas i testerna. I titlarna Portal, Team Fortress 2, Dota 2 och Left 4 Dead 2 märks i samtliga fall förutom det sista tydliga prestandatapp på mellan 15 och 27 procent.

Att bildfrekvensen är mycket lägre kan ha flera orsaker, som att AMD och Nvidia i åratal optimerat sina drivrutiner för spel till Windows och inte lagt samma resurser på Linux. En annan anledning är att spelutvecklarna inte har samma erfarenhet med OpenGL, som ofta anses mer svårbemästrat än DirectX. Det här är någonting Valve hoppas ska lösas med uppföljaren Vulkan.