Corsair släpper vattenkylare för kompakta Mini ITX-system

Corsair släpper vattenkylare för kompakta Mini ITX-system

Vid riktigt kompakta byggen är det ofta processorkylningen som får stryka på foten. Det här avser Corsair åtgärda med vattenkylaren Hydro H5 SF, särskild anpassad formfaktorn Mini ITX.

Allt fler går mot att bygga kompakta system, men strävan mot att göra smått är inte utan kompromisser. Framförallt begränsas kylförmågan och gör att användare kan tvingas gå ned ett snäpp i prestanda för att hålla rimliga temperaturer samt ljudnivåer, någonting Corsair vill åtgärda.

HG5-SF_01.jpg
HG5-SF_02.jpg
HG5-SF_03.jpg
HG5-SF_04.jpg
HG5-SF_05.jpg
HG5-SF_07.jpg
HG5-SF_08.jpg
HG5-SF_09.jpg
HG5-SF_10.jpg
HG5-SF_11.jpg

Nu utökar Corsair vattenkylarna i Hydro-serien med H5 SF, där den sista delen är kort för small formfactor. Som namnet avslöjar är lösningen anpassat kompakta system och ska enligt bolaget passa för montering ovanpå alla Mini ITX-moderkort, samt ha en höjd på endast 84 millimeter.

Likt andra slutna vattenkylare handlar det om ett block med integrerade pump och slangar som går till en radiator, som istället för att monteras på en fläktplats i chassit fästs i en ram runt moderkortet. I paketet huserar också en radialfläkt, som är tänkt ska dra in luft inifrån chassit och ut på baksidan ovanför IO-panelen.

Prestandamässigt talar Corsair om att Hydro H5 SF klarar en värmeutveckling på 150 W, vilket sägs vara mer än tillräckligt även vid överklockning. Kylaren beräknas bli tillgänglig i januari till det rekommenderade priset 79,99 dollar, motsvarande cirka 850 kronor inklusive moms.

Kommentarer till artikeln

54 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer