Playstation VR nyttjar extern beräkningslåda vid sidan om Playstation 4

Sonys satsning på virtuell verklighet med Playstation 4 är färdigställd. Nu bekräftas en design där Playstation VR får sällskap av en separat låda för extra beräkningskraft.

Virtuell verklighet lanseras inte enbart för PC under 2016. Även speljätten Sony har sin satsning Playstation VR för Playstation 4 i görningen, någonting som mötts av skepsis från många VR-spekulanter då spelkonsolens prestanda ligger långt under många moderna speldatorer, som i sin tur knappt klarar kraven.

Sony-Project-Morpheus2.jpg

Under en visning av konceptet Virzoom Bike fick spelsajten Polygon chansen att se den slutgiltiga konsumentversionen av Sony Playstation VR. Trots fotoförbud kan skribenten Brian Crecente bekräfta att VR-headsetet kommer levereras med och använda sig av en extern beräkningslåda, som kopplas in i Playstation 4.

Playstation VR kopplas sedan in i beräkningslådan, men vad exakt som sitter i den är ännu inte känt. Det är dock inte helt omöjligt att det handlar om kraftfullare doningar än själva spelkonsolen, vilket kanske främst kan tillskrivas att skärmen i VR-headsetet har upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar i 120 Hz.

Sony är ännu förtegna om priset, men tidigare uppgifter talar för att prislappen kan bli omkring samma som för spelkonsolen Playstation 4. Lanseringen väntas äga rum under första kvartalet 2016, det vill säga omkring samma period som HTC Vive och Oculus Rift äntrar scenen.

Kommentarer till artikeln

63 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer