Nvidia åtgärdar hög strömförbrukning med högfrekvensskärmar

Nvidia åtgärdar hög strömförbrukning med högfrekvensskärmar

Med drivrutinen Geforce 361.43 Game Ready WHQL åtgärdar Nvidia överdriven strömförbrukning med högfrekvensskärmar, samt ger SLI-stöd för virtuell verklighet och en handfull spel.

Spelskärmar med höga uppdateringsfrekvenser är i ropet, men för användare med grafikkort ur Geforce GTX 900-serien har dessa dragits med en nackdel. Vid värden över 120 Hz har klockfrekvenserna förhöjts även vid vila, vilket återspeglats direkt i överdrivet hög strömförbrukning.

Nu lever Nvidia upp till löftet att åtgärda problemet. Ändringen återfinns i senaste drivrutinen Geforce 361.43 Game Ready WHQL, som även ger grafikkort baserade på arkitekturen Fermi (Geforce GTX 400 och 500) stöd för Windows Display Driver Model 2.0 (WDDM) i Windows 10.

Tillägget "Game Ready" innebär även spelspecifika nyheter. Den stora är att stöd tillkommer för Gameworks VR 1.1 SDK, som ger stöd för SLI och OpenGL med virtuell verklighet. Därtill märks också SLI-profiler för Elite: Dangerous, Hard West, Bless och Dungeon Defenders 2.

Geforce 361.43 Game Ready WHQL finns tillgänglig via Geforce Experience och på Nvidias officiella webbplats.

Skicka en rättelse
14

Xtrfy M4 RGB – utmärkt spelmus med låg vikt

Låg vikt, utmärkt optisk sensor och bekväm formgivning levererar Xtrfy M4 RGB när den besöker Kenneth i testlabbet. Läs mer

I samarbete med Samsung
27

Testpilot: Samsung X5 SSD – extern och snabb lagring över Thunderbolt 3

Rappa SSD-enheter med gränssnittet NVMe blir allt vanligare i datorer. Med Portable X5 SSD och Thunderbolt 3 tar Samsung dessa egenskaper till externt format. Missa inte när testpiloten David Kvist satte denna på prov! Läs mer

1

Vi sammanfattar Googles Pixel-evenemang

Igår lyfte Google på skynket för företagets kommande produkter. Andreas och Jacob sammanfattar här gårdagens hårdvarunyheter i videoform. Läs mer

7

Sony patenterar molnansluten handkontroll för Playstation Now

Ett patent från Sony visar att företaget experimenterar med handkontroller som ansluts till en molntjänst, i samma anda som Googles Stadia-handkontroll. Läs mer

17

Skräddarsydda Radeon RX 5500 Thicc II från XFX på bild

Först ut bland partnertillverkarna för Radeon RX 5500 är XFX, som tar sitt nya Thicc II-koncept till lägre prisklasser. Läs mer

20 ÅR
199

Gallerier vi minns: Mastodontbygge på hjul

Året var 2011 och det var dags att uppgradera till ny plattform och sockel i samma sifferkombination. Denna mod i ett Caselabs TH10 är en fröjd för ögat för den som gillar maffiga datorbyggen. Läs mer

32

World of Tanks ger ray tracing till alla

En demoversion av World of Tanks erbjuder något så ovanligt som ray tracing till alla som har ett DirectX 11-kompatibelt grafikkort. Detta görs möjligt av en Intel-teknik. Läs mer

38

PCI Express 6.0 dubblerar bandbredden 2021

Standardiseringsorganet PCI-SIG meddelar en ny milstolpe i utvecklingen av PCI Express 6.0, som återigen dubblerar bandbredden. Läs mer

7

Googles VR-satsning Daydream läggs ned

Google slutar dagdrömma och lägger ned satsningen på virtuell verklighet. Nu riktas istället fokus mot syskontekniken förstärkt verklighet. Läs mer

53

Google Stadia får lanseringsdatum

Under hösten vill Google förändra spelindustrin för gott med den strömmande tjänsten Stadia. På evenemanget "Made by Google 19" avtäcks till slut när det släpps. Läs mer

79

Det här är Google Pixel 4 och Pixel 4 XL

Som väntat avtäcktes Googles nya radarpar i Pixel 4-familjen. Paradnumren denna gång är 90 Hz-skärmar och radar-baserad kontrollmetod. Läs mer

11

Bättre ljud med omdöpt Google Home Mini

Google Home Mini byter namn till Nest Mini och får bättre ljud och ljudupptagning. Google Wifi blir Nest Wifi med bättre täckning av ditt hem. Läs mer