Nvidia lanserar Drive PX 2 tillsammans med Volvo

Nvidia lanserar Drive PX 2 tillsammans med Volvo

Nvidia har under de senaste åren fokuserat allt mer på mobila kretsar, först med Tegra och senast för bilar. Under CES 2016 presenteras den massiva lösningen Drive PX 2 med Volvo som första stora kunden.

Det är över sju år sedan Nvidia gav sig in på den mobilmarknaden med kretsarna Tegra och har sedan dess fokuserat allt mer på områden utanför kärnverksamheten grafikkort. Senast i raden är ett ökat fokus på kretsuppsättningar för bilar, och CES invigs med att Nvidia presenterar bilsystemet Drive PX 2.

NVPX2.jpg

Som namnet antyder är det en fortsättning på fjolårets nyheter där systemen Drive CX och Drive PX presenterades. Drive CX är ett system för visualisering för föraren medan Drive PX är ett system för självkörande bilar. Med Drive PX 2 blir detta system avsevärt mer avancerat. Hela tolv processorkärnor används, och de totalt fyra grafikprocessorerna baseras på kommande arkitekturen Pascal.

Hela paketet ska kunna nå imponerande 8 teraflops i beräkningskapacitet, något Nvidia menar behövs för de avancerade beräkningar som självkörande bilar kräver. Drive PX 2 använder sig av två integrerade systemkretsar vid namn Parker, och hela paketet ska dra 250 watt. Den massiva hårdvaran kyls via vattenkylning.

Nvidia Drive PX

Nvidia Drive PX 2

SoC:s

2x Tegra X1

2x Tegra "Parker"

Diskret GPU

Saknas

2x Okänd "Pascal"

CPU-kärnor

8x ARM Cortex-A57 +
8x ARM Cortex-53

4x Nvidia Denver +
8x ARM Cortex-A57

GPU-kärnor

2x Tegra X1 (Maxwell)

2x Tegra "Parker" (Pascal) +
2x Okänd "Pascal"

FP32 TFLOPS

> 1 TFLOPS

8 TFLOPS

FP16 TFLOPS

> 2 TFLOPS

8 TFLOPS

TDP

Saknas

250 watt

Vattenkylning är redan vanligt i eldrivna bilar, vilka med andra ord borde vara ett naturligt användningsområde för Nvidia Drive PX 2 i framtiden. Första bekräftade kunden blir Volvo som under 2017 ska få 100 bilar av modellen XC90 utrustade med Nvidia Drive PX 2.

Källa: Nvidia, Anandtech

► Läs alla artiklar från #ces-2016

Kommentarer till artikeln

93 debattinlägg

Skicka en rättelse
99

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
16

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

11

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

4

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

283

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

5

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
4

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

66

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer