AMD demonstrerar grafikarkitekturen Polaris på CES 2016

AMD demonstrerar grafikarkitekturen Polaris på CES 2016

När AMD tillkännager grafikarkitekturen Polaris utlovas rejäla förbättringar i energieffektivitet, någonting som visas upp under CES 2016 i Las Vegas.

I samband med CES 2016 tillkännager AMD grafikarkitekturen Polaris, eller rättare sagt fjärde generationens Graphics Core Next (GCN). Det handlar inte enbart om arkitektoniska förändringar utan även övergången till en Finfet-process, det vill säga en tillverkningsteknik med så kallade 3D-transistorer.

Även om det ännu inte är bekräftat om tillverkningen ska skötas av TSMC med tillhörande 16-nanometersteknik eller 14 nanometer från Samsung, är det ingen högoddsare att rejäla kliv i energieffektivitet är att vänta. Just detta är någonting AMD passar på att demonstrera.

I sin svit har AMD ställt upp två system, det ena med ett Geforce GTX 950 och det andra med Polaris. I båda fall drivs systemen av en Intel Core i7-4790K och 16 GB RAM. Valet av spel är nya Star Wars: Battlefront, som körs i 1 920 x 1 080 pixlar med inställningarna på High och bildfrekvensen låst till 60 FPS.

amd_polaris-2.jpg
amd_polaris-4.jpg
amd_polaris-1.jpg

Mätarna visar en klar fördel för systemet med AMD Polaris, som drar strax under 90 W jämfört mot 155 W för motsvarande dito med Geforce GTX 950. Värt att nämna är att AMD gör gällande att varje system, exklusive grafikkort, drar cirka 50 W. Det skulle innebära att grafikkortet med den nya arkitekturen drar mindre än hälften vid motsvarande prestanda som Nvidia-kortet.

Bakom lyckta dörrar visar AMD även upp grafikkretsen i fråga, men tillåter inga bilder. Det som kan sägas är att det är en riktigt liten skapelse utan HBM-minne. Målgruppen för denna är först och främst bärbara datorer för gaming, men också strömsnåla och budgetorienterade stationära system.

Grafikarkitekturen Polaris väntas göra entré i mitten av året. Det är därför sannolikt att AMD har fler nyheter och kanske rentutav en lansering i rockärmen färdigt till Computex 2016, som går av stapeln i början av juni.

► Läs alla artiklar från #ces-2016

Kommentarer till artikeln

45 debattinlägg

Skicka en rättelse
34

Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk. Läs mer

75

SweClockers guide till datorlådor

Går du i uppgraderingstankar efter alla chassinyheter som presenterades på Computex? Missa då inte SweClockers guide till datorlådor, där allt från formfaktorer till funktioner gås igenom. Läs mer

72

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat. Läs mer

25

Playerunknown's Battlegrounds har sålts i 50 miljoner exemplar

Lite mer än ett år efter den ursprungliga lanseringen har Playerunknown's Battlegrounds sålts i 50 miljoner exemplar, något som utvecklarna firar med en temporär prissänkning. Läs mer

105

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

25

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

85

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

107

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
30

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

16

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

5

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer