JEDEC sjösätter nästa generation HBM för AMD Polaris och Nvidia Pascal

AMD:s grafikkrets Fiji med minnestekniken High Bandwidth Memory.

JEDEC sjösätter nästa generation HBM för AMD Polaris och Nvidia Pascal

Inför årets stora grafiklanseringar från AMD och Nvidia uppdateras minnesstandarden HBM, med dubblerad hastighet och en uppemot åttafaldig ökning i kapacitet.

AMD:s grafikkrets Fiji som används för Radeon R9 Fury X, R9 Fury, R9 Nano och framtida Gemini är världens första, och hittills enda, med minnesstandarden HBM. Tekniken bjuder på många fördelar mot annars vanliga GDDR5, med nackdelen att kapaciteten begränsas till 1 GB per kapsel för totalt 4 GB per grafikkort.

SK_Hynix-HBM-2.jpg

Nu uppdaterar JEDEC standarden för High Bandwidth Memory (HBM) med stöd för mycket större kapaciteter. Förutom dagens 1 GB per kapsel möjliggörs nu även 2, 4 och 8 GB, varav den sistnämnda kapaciteten skulle ge grafikkretsen Fiji inget mindre än 32 GB videominne.

Den högre kapaciteten möjliggörs på två sätt. Den ena är att det maximala antalet lager kretsar per kapsel går upp från tidigare 4 till 8. Den andra är att densiteten på minneskretsarna som utgör en kapsel kan vara 1 GB istället för dagens 256 MB.

Den andra nyheten är att hastigheterna dubbleras gentemot dagens HBM-minne. Klockfrekvensen för den nya generationen är 1 000 MHz (2 000 MHz effektivt), vilket med bussbredden 1 024 bitar ger en bandbredd om 256 GB/s. Förutsatt att kretsen har en 4 096-bitars minnesbuss, som Fiji, ger det en bandbredd på hela 1 024 GB/s eller 1 TB/s med fyra HBM-kapslar.

Den nya generationen HBM är mera känd som HBM2 och väntas leta sig in i nästa generation grafikkort från AMD och Nvidia, vilka under året släpper arkitekturerna Polaris respektive Pascal. Tekniken väntas också användas i framtida processorer med integrerade grafikkrets (APU) från AMD.

Kommentarer till artikeln

62 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer