Apollo 11 VR Experience blir lanseringstitel för Oculus Rift, PSVR och HTC Vive

Uppståndelsen runt virtuell verklighet har primärt fokuserat på spel, men har också potential som utbildande plattform. Kickstarter-projektet Apollo 11 Experience fokuserar på just detta.

Virtuell verklighet har stor potential utanför rena spelupplevelser, något vi utforskade i det senaste avsnittet av Fulkultur. Ett område där VR kan erbjuda stora framsteg är interaktiv utbildning, en potential som Kickstarter-projektet The Apollo 11 Virtual Reality Experience vill ta till vara på.

apollo11_vr_3.jpg

Projektet sjösattes i februari 2015 av företaget Immersive Education. Målet på 30 000 dollar nåddes inom loppet av en månad och företaget har sedan dess jobbat på att skapa en VR-upplevelse där användaren ska kunna återuppleva Apollo 11-uppdraget, där människan för första gången satte foten på månens yta.

Som användare upplever du en VR-värld byggd i spelmotorn Unity och arkivmaterial som video och bilder visas inuti denna värld. Upplevelsen täcker allt från att att Apollo 11-uppdraget bekräftas av president John F. Kennedy till färden i raketen och så klart själva månlandningen med tillhörande promenad på månens yta.

Immersive Education har nu gått ut med att The Apollo 11 VR Experience ska finnas tillgänglig vid lanseringen av samtliga stora VR-headseten på marknaden. Det inkluderar Oculus Rift, Sony Playstation VR och HTC Vive Pre. En version för Samsung Gear VR har inte utannonserats, men företaget utesluter inte en sådan version efter att The Apollo 11 Virtual Reality Experience har lanserats.

Utöver de kommersiella VR-headseten kommer Immersion Education även göra en kostnadsfri version av Apollo 11 VR tillgänglig för studenter. Ägare av Oculus Rift DK2 överges inte och upplevelsen ska göras tillgänglig även för denna version. En "vanlig" version för de som inte äger VR-headset ska också göras tillgänglig för PC/Windows och Mac OS X.

2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer