Google arbetar på fristående VR-headset

Google arbetar på fristående VR-headset

Det blir inte enbart en uppföljare till Cardboard. Nu framgår att Google dessutom arbetar på ett VR-headset som fungerar helt fristående mobiltelefoner och persondatorer.

Virtuell verklighet är i ropet och Google var tidigt ute med konceptet Cardboard, en simpel konstruktion av kartongpapp till lågpris. Under 2016 väntas bolaget släppa en mer sofistikerad uppföljare i plast med sensorer och linser, men förblir i stort en enkel hållare för mobiltelefoner.

Nu rapporterar The Wall Street Journal (betalvägg) att Googles VR-satsning inte stannar vid en uppföljare till Cardboard, utan att sökjätten dessutom arbetar på ett headset som fungerar helt fristående en mobiltelefon eller persondator. Enheten ska således husera en skärm, högpresterande processor och framåtriktad kamera.

Vad den framåtriktade kameran ska fylla för funktion framgår inte. Det är dock inte helt osannolikt att Google inspirerats av HTC, vars Vive Pre har en frontmonterad kamera för att ge användaren möjligheten att tillfälligt avbryta VR-upplevelsen och "se" den riktiga världen framför sig.

Vidare är Googles fristående VR-headset inte tänkt att konkurrera mot Oculus Rift eller HTC Vive Pre, utan att vara en lättillgänglig variant. Oculus Rift kostar i runda slängar 7 000 kronor inklusive frakt för svenska konsumenter och HTC:s dito spås av marknadsbedömare bli dyrare.

När eller rentutav om Googles fristående VR-headset blir verklighet är ännu oklart. Enligt en källa siktar sökjätten på en lansering till slutet av året, medan en annan lyfter ett varningens finger att enheten är i ett tidigt utvecklingsstadium och att den kan komma att slopas innan den ser dagens ljus.

3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer