Microsofts spelchef talar om möjligheterna till en uppgraderingsbar Xbox

Microsofts spelchef talar om möjligheterna till en uppgraderingsbar Xbox

I framtiden ska det bli möjligt att inte helt olikt en PC kunna uppgradera spelkonsoler, i alla fall om Microsofts spelchef Phil Spencer får sin vilja igenom.

Spelkonsoler har i alla tider, med få undantag, släppts med en hårdvaruuppsättning och sedan varit låst med denna under hela sin livscykel. Det här kommer med fördelar som att ge utvecklare en fast plattform att utveckla för och stordriftsfördelar vid produktion, men också att de med tiden blir omsprungna av andra plattformar som är i ständig utveckling.

Under ett anförande på Xbox Spring Showcase gjorde Microsofts spelchef Phil Spencer gällande att det kan bli ändring på den här saken, då han ser en framtid där Xbox blir uppgraderingsbar. Det här skulle kunna göras möjligt med Universal Windows Platform och Universal Windows Applications, som möjliggör bakåt- och framåtkompatibilitet beroende på hårdvara.

Det här skulle lösa ett av de stora klagomålen för spelkonsoler, som från och med lansering har en låst hårdvaruplattform i omkring sju år. Detta medan andra ekosystem blir bättre, snabbare och mer kraftfulla, innan spelkonsolerna åter tar tar nästa stora kliv funktionellt och prestandamässigt, argumenterar Phil Spencer.

När och inte minst om en uppgraderingsbar spelkonsol från Microsoft blir verklighet vill Spencer inte gå in på, utan lämnar det vid att han anser att spelkonsoler har bäst förhållande mellan pris och prestanda och inte ser någon anledning till varför spelkonsoler inte skulle kunna uppgraderas likt en persondator.

Källa: Polygon.

Kommentarer till artikeln

58 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer