AMD kniper marknadsandelar från Nvidia

AMD kniper marknadsandelar från Nvidia

Grafikmakaren AMD avrundar ett tufft år med ett uppsving på grafikkortsmarknaden. Samtidigt framgår att entusiastsegmentet fortsätter vara draglok på en nedåtgående PC-marknaden.

De senaste två åren har varit tunga för AMD på grafikkortsmarknaden, där bolaget gått från att ha en dryg tredjedel av marknaden till att under 2015 nått rekordlåga 18 procent. Den stora vinnaren har varit rivalen Nvidia, som under andra kvartalet 2015 noterade ny toppnivå med resterade 82 procent.

GPU-2015-Q4-Jon-Peddie.PNG

Efter en smärre uppgång tredje kvartalet 2015 rapporterar Jon Peddie Research nu om en större uppgång under fjärde kvartalet. Numera innehar AMD 21,1 procent av marknaden – upp från tidigare 18,8 procent. Trots en stor uppgång procentuellt sett dominerar Nvidia fortsatt med en andel på hela 78,8 procent.

Den andra sidan av myntet är en generell nedgång, där det totala antalet grafikkort som levererades sjönk med 4,9 procent jämfört mot tredje kvartalet. Anledningen till de lägre leveranserna beror sannolikt på att datortillverkare tidigare under hösten byggde upp sina lager inför den lukrativa julhandeln.

GPU-2015-Q4-Jon-Peddie-Enthusiast.png

Jämfört mot fjärde kvartalet 2014 sjönk leveranserna med 7,9 procent, vilket dock är lägre än nedgången på 10,37 procent för stationära datorer. Trots detta räknar rapporten inte ut PC-marknaden, utan lyfter åter fram spelorienterade datorer som en ljuspunkt med ett starkt momentum.

Kommentarer till artikeln

95 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer