AMD nästa arkitekturer är Vega och Navi – Polaris hoppar över HBM2

AMD nästa arkitekturer är Vega och Navi – Polaris hoppar över HBM2

Efter Polaris kommer Vega, en arkitektur som ska ge ytterligare förbättrad energieffektivitet och HBM2. Därefter är det dags för Navi med en hittills okänd minnesteknik.

Under AMD:s "Capsaicin"-event på GDC 2016 är det inte enbart spelutvecklare och det VR-orienterade grafikkortet Radeon Pro Duo som är i fokus. Med strålkastarna riktade mot sig passar bolaget också på att avslöja sina framtida grafikarkitekturer, där annalkande Polaris följs upp av Vega och Navi.

AMD-Polaris-Vega-Navi.jpg

Med arkitekturen Polaris som väntas dyka upp under sommaren utlovar AMD hela 2,5 gånger högre energieffektivitet än dagens grafikkretsar. Det här tillskrivs såväl arkitektoniska förändringar som övergången till 14 nanometer med "FinFET"-teknik eller så kallade 3D-transistorer.

Kort efter Polaris anländer Vega, av produktplanerna att döma i början av 2017. Att lanseringen sker så tätt inpå talar för att Vega ska samexistera med Polaris och inte ersätta arkitekturerna rakt av. Kanske mest intressant med detta är att HBM2 anges som en av de stora nyheterna, vilket kan ses som en tydlig indikation om att minnestekniken inte kommer användas tillsammans med Polaris.

Det ska finnas två grafikkretsar av Polaris vid namn Polaris 10 och Polaris 11, som av den nya informationen att döma sannolikt kommer använda GDDR5 alternativt uppdaterade GDDR5X. Efterföljande Vega ska också bestå av en duo kretsar enligt samma namnschema: Vega 10 och Vega 11.

Senare under 2018 anländer Navi och här avslöjar AMD inte lika mycket detaljer, utan lämnar det vid att arkitekturen blir skalbar och drar nytta av en ny generation minnesteknik – "Nexgen Memory".

Kommentarer till artikeln

170 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer