Gfxbench 5.0 är prestandatest för DirectX 12, Vulkan, Metal och virtuell verklighet

Gfxbench 5.0 är prestandatest för DirectX 12, Vulkan, Metal och virtuell verklighet

Inför en ny generation grafikkort och virtuell verklighet börjar nya testsviter ta form. Senast i raden är Gfxbench 5.0, som täcker såväl VR som moderna grafikgränssnitt.

Gfxbench är en testsvit som låter användare mäta processor- och grafikprestanda för olika enheter. Sviten är tillgänglig för mobila enheter med Android eller IOS, samt Windows, OS X och Linux på PC-sidan. Kishonti, företaget bakom testsviten, presenterar nu den femte versionen.

Bland huvudnyheterna är att testsviten använder sig av de nya grafikgränssnitten DirectX 12, Vulkan och Metal för att utvärdera prestanda. Samtliga ramverk är så kallade lågnivå-gränssnitt, vilket innebär att det finns färre kontrollmekanismer mellan koden som körs i operativsystemet och den hårdvara den körs mot. Att stöd för alla tre finns innebär att Gfxbench 5.0 blir den första testsviten som täcker in alla stora plattformar.

KishontiGFXBench corrected resized.jpg

En betaversion av testet blev tillgängligt i höstas där ett rymdskepp förstörde en gård nattetid, vilket testade enheternas förmåga att beräkna belysning och skuggor. I den senaste versionen har en ny scen kallad Aztek Ruins tillkommit där test av global ljussättning står i fokus. Gfxbench 5.0 innehåller även testfunktioner för virtuell verklighet, där bland annat bilduppdatering och latens testas.

Enligt utvecklarna Kishonti ska demonstrationen använda över 6 000 systemanrop för att demonstrera det förbättrade processorutnyttjandet hos de nya ramverken. Gfxbench 5.0 är ännu under utveckling och används för närvarande endast av Kishontis utvecklingspartner. När den skarpa lanseringen äger rum framgår inte.

3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer