HP Spectre är "världens tunnaste" bärbara

HP Spectre är "världens tunnaste" bärbara

Datortillverkaren HP slår på stora trumman för den senaste inkarnationen av bärbara datorn Spectre, bolagets nya ultratunna flaggskepp som mäter in på ynka 10,4 millimeter i profil.

Allt mer energieffektiva processorer har lett till att bärbara datorer och på senare tid även hybrider kunnat krympas, samtidigt som batteritiden räcker under vad som kan anses vara en arbetsdag. Nu tillkännager HP sitt nästa ultratunna flaggskepp, som sägs vara tunnast i världen.

Nya HP Spectre är en slank CNC-fräst skapelse i aluminium med kolfiberbotten och ett profilmått på endast 10,4 mm – väsentligt tunnare än 12,3 mm för Asus Zenbook UX305 och Apple Macbooks 13,1 mm. Till detta hör vikten 1,1 kg, något tyngre än Apples dito på 0,92 kg och lättare än Asus 1,2 kg.

Datorn är likt många andra ultratunna en 13,3-tummare och skärmpanelen har en upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar. Anmärkningsvärt är att skärmlösningen varken har pekstöd eller finns tillgänglig i högre upplösningar, två faktorer som sannolikt skalats bort för att möjliggöra drifttiden som anges till uppemot 9,5 timmar.

Trots sin slimmade profil är datorn inte utrustad med en passivt kyld processor ur Intels Core M-utbud, utan en Core i5 alternativt Core i7 på 15 W TDP. Det flankeras av 8 GB primärminne och en PCI Express-baserad SSD på 256 alternativt 512 GB. Vidare har datorn tre USB Type-C, varav två stödjer Intel Thunderbolt 3.0 medan ljud tillhandahålls genom stereohögtalare från Bang & Olufsen.

HP Spectre lanseras i juni med ett rekommenderat cirkapris på 14 990 kronor.

Kommentarer till artikeln

46 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer