Ett spel många ser fram emot är Dark Souls 3, tredje delen i en serie som tidigare kantats av problem på PC, där utvecklarna själva erkände att originalet var under all kritik på plattformen. Nu har Digital Foundry testat PC-versionen av Dark Souls 3 för att se om historien upprepar sig och hur den står sig mot konsolvarianten.

dark souls 3.png

I jämförelsen mellan PC- och Playstation 4-versionen av Dark Souls 3 har Digital Foundry undersökt huruvida det finns några olikheter och inte minst hur respektive version presterar. Testet visar att det finns vissa skillnader, där bilduppdateringen är den mest uppenbara.

Bilduppdateringen ligger på 60 fps på PC, som även är taket för plattformen. Detta kan jämföras med 30 fps på Playstation 4. Dark Souls 3 på PC kommer även med de övriga inställningarna som spelare på plattformen kommit att förvänta sig, med stöd för högre upplösningar, mus och tangentbord.

Därtill kommer PC-versionen med en hel del grafikinställningar, och det går att se skillnader sett till kvaliteten i skuggor och motion blur, vilka båda är sämre på Playstation 4. I övrigt är de båda versionerna grafiskt lika, med smärre skillnader när det kommer till texturer och detaljrikedom.