Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om.

I Ubisofts omtalade titel The Division är spel tillsammans med och mot andra en central del i upplevelsen. Spelet lider dessvärre av problem med fuskande spelare, och utvecklaren Ubisoft Massive har sagt att de undersöker detta utan att ge en konkret tidsplan för en lösning. Anledningen till bristen på tydliga besked kan bero på att det grundar sig i hur nätverkskoden är skriven.

Teorin om den felkonstruerade nätverkskoden kommer från Glenn Fiedler, grundare och VD för The Network Protocol. Hans tidigare erfarenhet som nätverkskodare kommer från Sony och Respawn, där han ansvarade för nätverkskod i spelet Titanfall. Slutsatsen om den felkonstruerade nätverkskoden nådde han genom att analysera en video där fusk demonstrerades.

I videon han refererar till demonstreras hur en spelare kör ett fuskprogram som verkar jobba direkt mot spelets klient, något som gör det möjligt att samla på sig hälsa, ammunition och teleportera sig fritt i spelvärlden. Slutsatsen baseras på att titeln använder en trusted client model, där klienten hanterar fuskåtgärder istället för att det sker på serversidan.

Because here we have a client-side cheat program that is poking memory locations and giving players infinite health, infinite ammo, and teleporting players around the level. This indicates that The Division is most likely using a trusted client network model.

Vidare berättar Fiedler att om analysen stämmer finns ytterst lite utvecklarna kan göra för att råda bot på problemet, särskilt när det gäller PC-versionen. En lösning skulle i sådana fall kräva att hela nätverkskoden skrivs om så att serversidan sköter alla åtgärder mot fusk, något han anser vara mer eller mindre omöjligt.

I hope they're not using a trusted client networking model. I hope they have something up their sleeves. I hope they have a valid networking approach based around server-side checks that can address this issue in some way... But unfortunately, so far, all signs point to no.

Fiedler sammanfattar med att det är riktigt "superdåliga nyheter" om hans analys stämmer. Utvecklarna har ännu inte förklarat hur spelets nätverksmodell fungerar, och de har inte heller svarat på de nya uppgifterna. SweClockers syskonsajt FZ har också kontaktat Ubisoft utan att ha fått ett svar.

Kommentarer till artikeln

76 debattinlägg

Skicka en rättelse
40

Nvidia visar ray tracing i realtid i Battlefield V

Under kvällens presskonferens lade Nvidia stort fokus vid sin teknik RTX, vilken används för hårdvaruaccelererad strålspårning i realtid i spel. Läs mer

26

Nvidias referenskort i Geforce RTX 2000-serien kommer med uppdaterad kylare

De tidigare ryktena visar sig stämma, då de tre grafikkorten i Nvidias Geforce RTX 2000-familj skrotar den gamla referenskylaren och får en ny variant med två fläktar och förbättrad ljudnivå. Läs mer

91

Nvidia Geforce RTX kan förbeställas – lansering den 20 september

Nvidia avslutar sin direktsända konferens med att meddela att företagets nya grafikkort kan förbokas redan nu, och att lanseringen sker den 20 september. Läs mer

252

Nvidia avtäcker Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen "Turing"

Nvidia presenterar sina senaste grafikkort med arkitekturen Turing, vilka blir del av den nya Geforce RTX 2000-serien. Läs mer

57

Nvidia antyder om prissättning för Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Inför avtäckandet av nästa generations Geforce antyder Nvidias VD Jensen Huang om priset för de nya modellerna, vilket blir lägre än tidigare rapporterat. Läs mer

341

Nvidia direktsänder presskonferens för avtäckande av nästa generations Geforce

Grafikjätten Nvidia väntas avtäcka konsumentkort baserade på den nya Turing-arkitekturen inom kort, och klockan 18:00 går startskottet för bolagets direktsända presskonferens. Läs mer

29

Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti från Inno3D på bild

Ytterligare Geforce-modeller från partnertillverkare hittar nu ut på webben, denna gång från Inno3D. Förutom traditionella fläktkylare skymtas även en modell med sluten vattenkylning. Läs mer

44

Nvidia: "Turing är största genombrottet inom datorgrafik sedan CUDA"

En av de stora nyheterna med Nvidias nya arkitektur är stöd för strålspårning i realtid, något som Nvidias VD menar kommer innebära ett stort steg framåt för rendering av grafik. Läs mer

124

Netflix testar reklamavbrott mellan serieavsnitt

Ett av de största namnen när det kommer till filmströmning är Netflix. Nu rapporteras att bolaget har testat att avbryta användarnas serietittande med reklam för eget innehåll mellan avsnitten. Läs mer

46

Nvidia Geforce RTX 2080 Ti med två fläktar i referensutförande letar sig ut på webben

Lanseringen av de Turing-baserade grafikkorten närmar sig och färska bilder på Geforce RTX 2080 Ti skvallrar om att referensmodellen får en ny kylardesign med dubbla fläktar. Läs mer

38

Rykte: Nvidia Geforce RTX 2070 får 8 GB grafikminne och 2 304 CUDA-kärnor

Enligt färska uppgifter kan kommande Geforce RTX 2070 bestyckas med 8 GB grafikminne och 2 304 CUDA-kärnor, 22 procent färre än RTX 2080. Klockfrekvenserna är fortsatt okända. Läs mer

37

Nvidia Geforce RTX 2080 och 2080 Ti från Gigabyte hittar ut på bild

Inför lanseringen av konsumentkort med grafikarkitekturen Turing har många detaljer och bilder hittat ut på webben, och nu finns även Gigabytes kylarlösningar att beskåda. Läs mer