Det brittiska företaget ARM Holdings står bakom processorplattformen ARM, en samling instruktionsuppsättningar och processordesigner som dominerar bland mobila enheter. Företagets egna designer för processorer och grafikdelar används flitigt bland tillverkare av telefoner och surfplattor, och Cortex-A73 och Mali G71 är en försmak av vad den mobila marknaden kommer att bjuda på 2017.

Bland företag som tillverkar systemkretsar för mobila enheter finns huvudsakligen två läger. Det finns de som licensierar både instruktionsuppsättningar och hela kretsdesigner från ARM, och de som enbart licensierar instruktionsuppsättningarna för att sedan bygga egna processorkärnor och grafikdelar.

För de tillverkare som licensierar ARM:s teknik rakt av ska Cortex-A73 vara ett stort steg framåt. Den nya processorplattformen bygger på 10 nanometers tillverkningsprocess och ska nå klockfrekvenser om 2,8 GHz, samtidigt som förhållandet mellan prestanda och energieffektivitet ska vara 30 procent bättre än föregångaren Cortex-A72.

Cortex-A73_2.png

En förbättring som ARM lyfter fram särskilt är att Cortex-A73 ska erbjuda ihållande prestanda, det vill säga att prestandanivåer håller över tid. Nuvarande kretsar tenderar att erbjuda explosiv prestanda, där stora prestandaskutt varvas med att kretsen varvar ner mellan prestandaskutten. Detta ska leda till att systemet upplevs som konsekvent välpresterande.

Konsekvent god prestanda är särskilt viktigt för virtuell verklighet, VR, som ser ut att vara ett stort fokus med Cortex-A73 och framför allt den nya grafikkretsen Mali G71. Här används en ny grafikarkitektur vid namn "Bifrost" som har designats för att fungera optimalt med lågnivå-ramverk som Vulkan, och följer HSA-standarden för heterogena beräkningar.

MaliG71.jpg

Grafikdelen Mali G71 påstås vara likvärdig med mobila grafikkretsar som Nvidia Geforce GTX 940M och ska möjliggöra bra VR-upplevelser.

Att den följer HSA-standarden innebär i praktiken att både processor- och grafikdel kan få åtkomst till primärminnet samtidigt, en av många optimeringar som behövs för att nå tillräckligt låga latensnivåer i systemet för att få en bra upplevelse med VR-innehåll. Antalet beräkningsenheter har dubbleras från 16 till 32 stycken och grafikdelen ska vara 1,5 gånger snabbare än föregångaren.

ARM Holdings meddelar att produktionen av Cortex-A73 och Mali G71 ska inledas sent 2016 och bli tillgängliga i kommersiella produkter tidigt 2017. Någon ny processordel för mellansegmentet har inte aviserats och Cortex-A53 lär fortsatt vara kretsen som gäller i detta segment.

► Läs alla artiklar från #computex-2016