Oculus backar om DRM och hårdvarulås

Oculus backar om DRM och hårdvarulås

VR-makarna Oculus backar runt det omtalade hårdvarulåset för headsetet Rift. Efter en uppdatering fungerar mjukvaran Revive åter som tänkt, utan att bryta upp spelens DRM-skydd.

Tidigare i år släpptes programvaran Revive, som gjorde det möjligt att spela Oculus Rift-spel på HTC:s konkurrerande headset Vive. Oculus var dock snabba med att sätta käppar i hjulen för detta genom att implementera ett DRM-system som kollade att en Oculus Rift faktiskt var kopplad till datorn.

Utvecklaren av Revive jobbade dock runt problemet genom att införa funktioner som inaktiverar Oculus hårdvarulås. Lösningen innebär dock även att andra DRM-skydd ignoreras, vilket i teorin öppnar upp för till exempel piratkopiering.

DSC02408.jpg

Nu backar dock Oculus. I och med en ny uppdatering inaktiveras hårdvarukontrollen, vilket åter gör det teoretiskt möjligt att spela Rift-exklusiva titlar på HTC Vive utan att bryta upp DRM-låset.

Att DRM-systemet modifierat är dock inget Oculus själva nämner i och med uppdateringen, utan det meddelas istället via Revives skapare LibreVR på programvarans Github-sida. Utvecklaren menar att hårdvarulåset är borttaget, och att Revive därför återställts till tidigare version utan stöd för att bryta upp DRM-skyddet.

Sedan upptäckten har talespersoner för Oculus sagt till bland annat Ars Technica att de framöver inte kommer använda denna typ av system, men kommer fortsätta arbeta med andra lösningar för att skydda utvecklarnas innehåll.

I samarbete med Komplett
21

Tävling: Berätta om ditt bästa LAN-minne och vinn biljetter till Dreamhack Winter 2018

Nostalgin flödar inför årets Dreamhack Winter. För dig som vill besöka datorfestivalen bjuder Komplett upp med en tävling, där dina bästa LAN-minnen kan ge inträdesbiljetter. Läs mer

24

Ray tracing i Battlefield V – vi följer upp redaktionens tester

Efter förra veckans testkavalkad av ray tracing ihop med Battlefield V passar Emil och Jonas på att sammanfatta resultaten och sia om teknikens framtid. Läs mer

24

Valve upphör med tillverkningen av Steam Link

Valve meddelar att Steam Link sålt slut och att de upphör med tillverkningen av den. Den mjukvara och hårdvara som finns kommer dock fortsatt stödjas av företaget. Läs mer

43

Komponenttillverkare förutspår låg efterfrågan och ökade priser under 2019

Minskat intresse för kryptovalutor och amerikanska handelstullar mot Kina väntas få konsekvenser för komponentmarknaden, med lägre efterfrågan och ökade priser i vissa segment. Läs mer

Battlefield V släpps för alla idag – diskutera och hitta medspelare i SweClockers forum

Idag, den 20 november, släpps Battlefield V på riktigt. Vill du diskutera spelet eller hitta likasinnade att spela med? Dyk då in i den dedikerade forumdelen! Läs mer

52

Kinesiska myndigheter uppges ha bevis på kartellbildning bland minnestillverkare

Kinesiska myndigheter har gjort framsteg i sin utredning av minnestillverkare, där de hävdar att de hittat bevis på kartellverksamhet mellan företagen. Läs mer

17

Google utvecklar HTTP-over-QUIC – efterträdare till internetprotokollet HTTP

I jakten på optimering utvecklar Google HTTP-over-QUIC – Ett UDP-baserat internetprotokoll som utlovar högre hastighet och säkerhet än nuvarande HTTP-protokoll med TCP i grunden. Läs mer

25

Kenneth och datorlådan – ett drama i flera delar

Kenneth har väntat, längtat och trånat efter ett nytt chassi sedan dinosaurierna vandrade på jorden. Nu är det äntligen dags – eller? Läs mer

I samarbete med AOC
14

Klumpig medlem vinner gamingskärmen C24G1 från AOC

I AOC:s senaste tävling ombads SweClockers medlemmar att dela med sig av sina klumpigaste ögonblick, och nu har en olycksfågel valts ut att kamma hem en splitter ny gamingskärm. Läs mer

46

Valves debutspel Half-Life fyller 20 år

Idag är det 20 år sedan Valve lanserade Half-Life, vilket blev startskottet på företagets framgångar och lade grunden för moderna förstapersonsskjutare. Läs mer