Sony presenterar rekommenderat utrymme för Playstation VR

Sony presenterar rekommenderat utrymme för Playstation VR

Vad som kan ses som både en för- och nackdel är kravet på mycket utrymme med HTC Vive, något som nu också visar sig gälla för Sonys kommande Playstation VR.

En tidig särskiljande faktor mellan HTC Vive och Oculus Rift är hur de båda VR-headseten stöder spel i rumskala. I detta avseende har HTC Vive haft en fördel över Oculus Rift, även om den senare fått förbättrat stöd för detta via uppdateringar. Information om vilka krav Playstation VR ställer på spel i rumskala har varit sparsmakat, men ny information pekar på stor rekommenderad spelyta.

dam-psvr-playarea_en2.jpg

Den nya informationen kommer från reklamblad som först publicerades på Imgurl. I dessa framgår rekommendationer för spelytan med Playstation VR, där ett djup på strax under tre meter (2,98 m) och två meter (1,88 m) på bredden ska behövas för att kunna nyttja VR-headsetet till fullo.

Därutöver finns en "död zon" på cirka 60 centimeter rakt framför kameratillbehöret Playstation Camare som används i Playstation 4. Spelare bör därför hålla sig inom detta utrymme som kallas för "Play Zone", så att kameran kan följa rörelser samt tillbehör som Playstation Move och handkontrollen Dualshock 4.

psv_utrymme.jpg

Vidare beskrivs hur spelaren bör befinna sig i sittande position till dess att VR-applikationen efterfrågar en stående, vilket talar för att sittande är tänkt som standardläget för Playstation VR-titlar. Det finns även ett "Cinematic Mode" där spelaren kan titta på film i ett virtuellt bio-läge.

Sony Playstation VR lanseras den 13 oktober och kommer att fungera med såväl Playstation 4 som den kommande uppdaterade versionen under kodnamn "Neo".

Kommentarer till artikeln

25 debattinlägg

Skicka en rättelse
9

AMD Ryzen 7 3700U listas i databas – nästa generations Ryzen för bärbara datorer

I databasen för prestandatestet Userbenchmark dyker Ryzen 7 3700U upp, vilken tillhör nästkommande generations Ryzen-processorer för bärbara datorer. Läs mer

17

Forumet: Left 4 Dead fyller 10 år

I ett decennium har spelare världen över besegrat levande döda med hjälp av gevär, brandyxor och rörbomber. Diskutera dina minnen kring Left 4 Dead! Läs mer

82

Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Geforce RTX 2080 Ti är flaggskeppsprodukten i Nvidias senaste grafikkortsserie. Nu uppges ett exemplar av kortet ha börjat brinna, och detta utan överklockning eller tung belastning. Läs mer

68

En tillbakablick på Intel Core i7-920 – arkitekturen Nehalem fyller tio år

För tio år sedan sjösatte Intel arkitekturen Nehalem och de första Core i7-processorerna. David Kvist tar en promenad längs med minnenas boulevard för en tillbakablick på Core i7-920. Läs mer

128

Test: Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V. Läs mer

34

FZ testar Battlefield V – actionskjutare som inte tar ut svängarna

FZ testar Battlefield V och imponeras av flera aspekter som fokuset på lagspel och det storslagna spelläget Grand Operations. Däremot faller kampanjen och nytänket kort. Läs mer

71

Quiz: Doge, Nyan Cat och andra memes

Temat för veckans quiz på SweClockers är något utöver det vanliga, då siktet ställs in på memes av olika slag. Läs mer

29

SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Nästa år väntas standarden för DDR5 spikas av JEDEC, och nu meddelar SK Hynix att de ta tagit fram de första kretsarna som lever upp till denna. Läs mer

8

Insomniac Games släpper Sunset Overdrive till PC/Windows

Fyra år efter lanseringen till Xbox One släpps nu Sunset Overdrive till PC/Windows. I titeln vankas det actionäventyr med horder av fiender och ett intensivt stridssystem. Läs mer

17

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent. Läs mer

128

Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Varken drivrutiner eller GDDR6-minnet ska ha legat bakom stabilitetsproblemen för Geforce RTX 2080 Ti. Nvidia meddelar istället att felet låg hos bristfälliga kretskort. Läs mer

158

Inför Black Friday – SweClockers guide till TV-utbudet 2018

Greppa skillnaden mellan OLED och LCD och hur tillverkarna betecknar sina modeller. SweClockers kartlägger marknadens TV-modeller inför reasäsongen 2018. Läs mer