Nvidia svarar på kritiken om insamling av användardata

Nvidia svarar på kritiken om insamling av användardata

Grafikmakaren Nvidia svarar på kritiken om datainsamling och gör gällande att det inte är något nytt i Geforce Experience, samt att användardata aldrig delas utanför bolaget.

Ett ständigt växande fokus på att tillhandahålla mjukvarutjänster har gjort insamling av användardata allt vanligare, någonting som får säkerhetsmedvetna användare att reagera. Senast att hamna i blåsväder för detta är Nvidia, som med den senaste uppdateringen till Geforce Experience 3.0 introducerat en ny Windows-tjänst som gör just detta.

GeForce Experience collects data to improve the application experience; this includes crash and bug reports as well as system information needed to deliver the correct drivers and optimal settings. NVIDIA does not share any personally identifiable information collected by GeForce Experience outside the company. NVIDIA may share aggregate-level data with select partners, but does not share user-level data. The nature of the information collected has remained consistent since the introduction of GeForce Experience 1.0.The change with GeForce Experience 3.0 is that this error reporting and data collection is now being done in real-time.

I ett officiellt uttalande till PC Games N svarar Nvidia på kritiken med att mängden data som samlas in inte har förändrats sedan Geforce Experience 1.0. Vad det handlar om är att information om datorns fullständiga specifikationer, drivrutiner och spel med tillhörande data om inställningar samt prestanda.

Vidare framgår att Nvidia även kan identifiera vem informationen kommer ifrån, förutsatt att dessa är inloggade i Geforce Experience. Bolaget gör dock gällande att de aldrig delar användarspecifik data externt och att deras partner endast får ta del av sammanställda uppgifter som inte går att spåra till enskilda individer.

nvidia-2016-telemetrymonitor.png

Nytt med tjänsten "Nvidia telemetry monitor" är att den istället gör detta i realtid och skickar information till Nvidia. Syftet med datainsamlingen är att den ska underlätta för bolaget vid såväl felsökningar av diverse buggar som kraschar i spel kombinerat med specifik hårdvara.

För den som vill veta mer berättar Nvidia att all information om vad som samlas in finns i användaravtalet (EULA) för Geforce Experience samt i en FAQ.

Kommentarer till artikeln

51 debattinlägg

Skicka en rättelse
348

Omröstning: Vilken skärmupplösning spelar du med?

Flera tusen medlemmar har redan röstat i Emils tråd om skärmupplösningar. Ta en paus från påskmaten och dela med dig av ditt egna pixelantal vid spelande! Läs mer

16

AMD Ryzen 3 3200G med integrerad grafik dyker upp på webben

Den årsgamla "Raven Ridge"-familjen bjuder på Vega-grafik och fyra Zen-kärnor för stationära datorer. Nu skymtas uppföljaren, som baseras på den förfinade arkitekturen Zen+. Läs mer

39

Diskutera japanska rollspel i JRPG-tråden

Älskar du japanska rollspel och saknar likasinnade att diskutera om allt från stora svärd och turbaserade strider till manaflaskor? Kasta dig då in i den stora JRPG-tråden! Läs mer

14

Testpilot: Antec P101 Silent – chassit som gör skäl för sitt namn

Knappt hinner skruvmejslarna landa på hyllan innan testpiloten Deriveh ger sig på nästa chassi på listan, Antecs P101 Silent, och som namnet avslöjar är det en modell i tystnadens tecken. Läs mer

38

Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Nästa generations Playstation är officiell och AMD står ännu en gång för kretsarna. Vad betyder det i praktiken och vad är rimligt att vänta sig av "Playstation 5"? Läs mer

27

Sapphire förbereder gyllene Radeon RX 590 inför AMD:s 50-årsfirande

Inför att AMD firar sin 50-årsdag den 1 maj 2019 så hittar ett skräddarsytt Radeon RX 590 ifrån Sapphire ut på webben. Huvudattraktionen är en gyllene kulör. Läs mer

9

Samsung färdigställer 5 nm med EUV – Intels grafikchef kommer på besök

Samsung färdigställer sin 5 nanometers-teknik för testtillverkning, med fördelar som upp till 25 procent högre densitet. Samtidigt kommer Intels grafikchef Raja Koduri på besök. Läs mer

34

Quiz: Star Wars i spelform

Med ett nytt Star Wars-spel på gång senare i höst tänkte vi ta tempen på vad SweClockers medlemmar kan om rymdoperan i spelform. Läs mer

36

Vilka påskägg i spel kommer du ihåg?

I SweClockers forum pågår just nu en påskinsamling av så kallade Easter Eggs, små hemligheter och mysterium som utvecklare ofta lämnat i sina spel. In och dela med dig av ditt bästa påskägg i forumtråden! Läs mer

30

Razer släpper grafikkortsdockan Core X Chroma med 700 W nätaggregat

Razer satsar vidare på sina grafikkortsdockor, som kan pressa upp spelprestandan på bärbara datorer vid behov. Nykomlingen stödjer alla moderna grafikkort och får RGB-belysning. Läs mer

25

Gurras dumma frågor om datorchassin – fler avsnitt i nybörjarserien släppta

Alla har vi någon gång varit nybörjare på att bygga datorer, och detta gäller i högsta grad Gustav Höglund som i en ny videoserie ställer frågor till redaktionen. Läs mer

15

Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Nvidia fortsätter arbetet med att ge sina grafikkort automatiskt stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync, där de nuvarande 17 modellerna snart utökas med ytterligare 7 stycken. Läs mer