Id Software: "4K-spel på Xbox Project Scorpio är slöseri med resurser"

Id Software: "4K-spel på Xbox Project Scorpio är slöseri med resurser"

Den extra beräkningskraften i Project Scorpio kan läggas på bättre saker än 4K-upplösning. Det anser en högt uppsatt Id Software-utvecklare, som basar över Doom och spelmotorn Id Tech 6.

Trots rejäla prestandalyft med Xbox One och Playstation 4 jämfört med föregående generation lät sig inte kritiken mot Microsoft och Sony vänta. Många ansåg att de nya spelkonsolerna inte var tillräckliga för att ha en livslängd på flera år, argument som inte minst stärktes av det faktum att 1080p-upplösning inte är en självklarhet för någon av modellerna.

Svaret på detta från Sonys blev Playstation 4 Pro, som bland annat levererar mer än dubblerad grafikprestanda för att möjliggöra spelande i 4K UHD-upplösning samt en bättre upplevelse med Playstation VR. Om ungefär ett år kontrar Microsoft med Project Scorpio som ska vara än mer kraftfull än Sonys Pro-variant.

Med Project Scorpio kommer Microsoft trycka hårt på just 4K-spelande, där alla spel som utvecklats av egna studior ska ha stöd för detta. Det här anser Tiago Sousa, som basar över programmering kring rendering för Doom och spelmotorn Idtech 6, är slöseri med resurser.

I en längre Twitter-konversation ger han medhåll om att 1080p-spelande med olika finesser kan bli visuellt bättre med Project Scorpio än att rendera i 4K, något han anser onödigt då spelaren i normala fall sitter så pass långt ifrån TV-apparaten som spelkonsolen är inkopplad till.

Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Med Playstation 4 Pro har ett flertal spel uppdaterats för att dra nytta av den extra beräkningskraften. Ett exempel på detta är Rise of the Tomb Raider, där spelaren själv kan välja mellan att köra spelet i 4K-upplösning och 30 bilder per sekund (fps) alternativt 1080p i 60 fps.

Project Scorpio blir en del av Xbox One-familjen, men ska leverera en teoretisk grafikprestanda om 6 TFLOPS – upp från endast 1,31 TFLOPS för Xbox One S. Detta kan även jämföras mot Sony Playstation 4 Pro med sina 4,2 TFLOPS, som ofta inte anses vara tillräckligt för just 4K-spelande.

Kommentarer till artikeln

110 debattinlägg

Skicka en rättelse
34

Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Geforce RTX 2080 Ti är flaggskeppsprodukten i Nvidias senaste grafikkortsserie. Nu uppges ett exemplar av kortet ha börjat brinna, och detta utan överklockning eller tung belastning. Läs mer

39

En tillbakablick på Intel Core i7-920 – arkitekturen Nehalem fyller tio år

För tio år sedan sjösatte Intel arkitekturen Nehalem och de första Core i7-processorerna. David Kvist tar en promenad längs med minnenas boulevard för en tillbakablick på Core i7-920. Läs mer

124

Test: Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V. Läs mer

30

FZ testar Battlefield V – actionskjutare som inte tar ut svängarna

FZ testar Battlefield V och imponeras av flera aspekter som fokuset på lagspel och det storslagna spelläget Grand Operations. Däremot faller kampanjen och nytänket kort. Läs mer

70

Quiz: Doge, Nyan Cat och andra memes

Temat för veckans quiz på SweClockers är något utöver det vanliga, då siktet ställs in på memes av olika slag. Läs mer

28

SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Nästa år väntas standarden för DDR5 spikas av JEDEC, och nu meddelar SK Hynix att de ta tagit fram de första kretsarna som lever upp till denna. Läs mer

7

Insomniac Games släpper Sunset Overdrive till PC/Windows

Fyra år efter lanseringen till Xbox One släpps nu Sunset Overdrive till PC/Windows. I titeln vankas det actionäventyr med horder av fiender och ett intensivt stridssystem. Läs mer

18

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent. Läs mer

128

Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Varken drivrutiner eller GDDR6-minnet ska ha legat bakom stabilitetsproblemen för Geforce RTX 2080 Ti. Nvidia meddelar istället att felet låg hos bristfälliga kretskort. Läs mer

153

Inför Black Friday – SweClockers guide till TV-utbudet 2018

Greppa skillnaden mellan OLED och LCD och hur tillverkarna betecknar sina modeller. SweClockers kartlägger marknadens TV-modeller inför reasäsongen 2018. Läs mer

6

Finalister vidare till Dreamhack Winter 2018 för Casemod Championship

Sju proffsmoddare av rang går vidare till finalen i Casemod Championship, som äger rum den 2 december under Dreamhack Winter 2018 på Main Stage. Läs mer

97

Test: XFX Radeon RX 590 Fatboy – Polaris på 12 nanometer

AMD laddar om i mellanklassen genom uppdaterade grafikprocessorn Radeon RX 590. På menyn finns bland annat förfinad tillverkning och uppskruvade klockfrekvenser. Läs mer