Electronic Arts: "Vi utvecklar spel för PC för i första hand"

Electronic Arts: "Vi utvecklar spel för PC för i första hand"

Underpresterande konsolportar på PC är ett konstant bekymmer för spelare på plattformen, men EA menar nu att de utvecklar för denna i första hand och skalar ned prestandan för spelkonsol.

Att nya speltitlar släpps för flera plattformar samtidigt är idag vanligt inom spelvärlden. Detta kan dock skapa problem för utvecklaren, då det innebär många plattformar att optimera för och vissa versioner av spelen blir lidande.

Under teknikkonferensen UBS Global Technology Conference berättar Electronic Arts ekonomichef Blake Jorgenssen att samtliga av företagets speltitlar byggs från grunden för den kraftfullaste hårdvaran i högpresterande datorer, rapporterar PC Gamer. Denna process blir också allt lättare då konsoler och datorer blir mer och mer lika varandra.

Jorgenssen förklarar även att genom att övergå till Frostbite-motorn för flera av företagets speltitlar, som Fifa och Mass Effect: Andromeda, har de kunnat effektivisera arbetet mycket. Det gör att uppgraderingar kan göras för en motor och sedan appliceras på samtliga spel som använder denna, istället för att arbeta med flera olika.

Att både Sony och Microsoft uppgraderar sina konsoler under konsolgenerationens gång och att de är kompatibla med ursprungsversionerna gör det också mindre riskabelt att satsa på mer tekniskt avancerade spel. Tekniken finns redan på PC-plattformen, vilket gör att utveckling för kraftfullare konsoler inte innebär någon större extra kostnad.

Kommentarer till artikeln

68 debattinlägg

Skicka en rättelse
5

Inför Black Friday – SweClockers guide till TV-utbudet 2018

Greppa skillnaden mellan OLED och LCD och hur tillverkarna betecknar sina modeller. SweClockers kartlägger marknadens TV-modeller inför reasäsongen 2018. Läs mer

5

Finalister vidare till Dreamhack Winter 2018 för Casemod Championship

Sju proffsmoddare av rang går vidare till finalen i Casemod Championship, som äger rum den 2 december under Dreamhack Winter 2018 på Main Stage. Läs mer

64

Test: XFX Radeon RX 590 Fatboy – Polaris på 12 nanometer

AMD laddar om i mellanklassen genom uppdaterade grafikprocessorn Radeon RX 590. På menyn finns bland annat förfinad tillverkning och uppskruvade klockfrekvenser. Läs mer

63

Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Lootlådor och mikrotransaktioner har återigen hamnat på tapeten, men enligt Ubisoft kan de vara något positivt om de görs på rätt sätt. Läs mer

47

Intel fortsätter skala ned leveranser av processorer till datortillverkare

På grund av kapacitetsproblem på 14 nanometer uppges Intel fortsätta minska leveranser av processorer till tillverkare av färdigbyggda system, och problemen väntas fortsätta under 2019. Läs mer

213

Battlefield V multiplayer med ray tracing – redaktionens första intryck

Med den efterlängtade uppdateringen som aktiverar DirectX Raytracing i Battlefield V på plats passar redaktionen på att dela med sig av både första intryck och en omgång prestandasiffror. Läs mer

307

Riksdagen röstar igenom förslag om att ersätta TV-avgiften med skatt

Frågan om slopande av TV-avgiften har nu tagits upp i riksdagen, vilka röstat igenom förslaget. Detta innebär att avgiften ersätts med en skatt från och med 1 januari 2019. Läs mer

I samarbete med Komplett
7

Intervju: Johan "C4B12" Nyman bygger små datorer till Dreamhack

En liten dator kan vara minst lika intressant som en stor. Vi fångade datormoddaren och forumprofilen Johan Nyman för en pratstund om Dreamhack och byggandet av små datorer. Läs mer

57

Command & Conquer: Tiberian Dawn och Red Alert blir nyutgåvor

När det är dags för remaster av Command & Conquer sparar inte Electronic Arts på krutet. Först ut är två tunga klassiker som garanterat får nostalginerverna att rycka hos många. Läs mer

124

Test: Battlefield V multiplayer i DirectX 11 och DirectX 12

Battlefield V är här, och SweClockers har kämpat runt på slagfältet med tio olika grafikkort. Häng med för att se vad som krävs under huven! Läs mer

5

MSI Geforce RTX 2070 Aero ITX hittar ut på webben – Geforce RTX 2070 i krympt format

Under förra året släppte MSI flera modeller ur Geforce GTX 1000-serien i Mini ITX-format, och nu hittar ett Geforce RTX 2070 i samma utförande ut på webben. Läs mer