Microsoft berättar mer om sin VR-satsning

Microsoft berättar mer om sin VR-satsning

Microsofts kommande VR-headset ska enligt dem själva vara jämförbart mot HTC Vive och Oculus Rift, men med ett lägre pris och betydligt lägre krav på komponenter.

För ett par månader sedan höll Microsoft ett evenemang där de berättade om sina planer för deras operativsystem Windows 10 och övriga projekt. Under samma tillställning tillkännagav de också att de planerar en satsning på virtuell verklighet och att de kommer samarbeta med flera stora tillverkare för detta.

Under Microsofts WinHEC-konferens i Kina berättade bolaget mer om satsningen, bland annat vad som krävs för att driva VR-headseten. Kraven liknar de som tidigare läckt ut men är mer specifika när det kommer till komponenter.

Klicka här för att se hela listan med systemkrav
  • Intel Mobile Core i5 (eg, 7200U) Dual-Core with Hyperthreading equivalent

  • Integrated Intel® HD Graphics 620(GT2) equivalent or greater DX12 API Capable GPU

  • 8GB+ Dual Channel RAM required for integrated Graphics

  • HDMI 1.4 with 2880x1440 @ 60Hz / HDMI 2.0 or DP 1.3+ with 2880x1440 @ 90Hz

  • 100GB+ SSD (Preferred) / HDD

  • USB 3.0 Type-A or USB 3.1 Type-C Port with DisplayPort Alternate Mode

  • Bluetooth: Bluetooth 4.0 for accessories

Visa mer

Microsoft har samarbetat med Intel för detta och bland annat krävs en mobil Intel Core i5-processor med två kärnor och stöd för Hyperthreading. Som exempel nämns Kaby Lake-processorn Core i5-7200U, men enligt Intel ska även en motsvarande Skylake-processor räcka.

Målet är att kunna driva dessa med den integrerade grafikkretsen i Intels processorer, men det kommer enligt Microsoft till en början krävas ett dedikerat grafikkort. Företaget strävar efter att optimera prestandan allt eftersom och sänka kraven därigenom. I övrigt nämns bland annat minst 8 GB primärminne och 100 GB hårddiskutrymme, med en SSD-enhet som det rekommenderade valet.

Dessa VR-headset ska motsvara nuvarande lösningar på marknaden såsom HTC Vive och Oculus Rift, men Microsoft tillkännagav även ett samarbete med kinesiska 3Glass som ska tillverka en modell i det dyrare segmentet. Denna heter 3Glasses Blubur S1 och kommer använda Microsofts Windows Holographic-plattform.

Specifikationsmässigt är den utrustad med två stycken paneler med upplösningen 2 048 x 1 080 pixlar och en bilduppdateringsfrekvens på 120 Hz. Detta är något högre än både Oculus Rift och HTC Vive som har en bilduppdateringsfrekvens på 90 Hz.

Microsoft planerar att göra sina VR-headset tillgängliga för kinesiska utvecklare i februari nästa år för att senare lanseras skarpt i och med Windows 10-uppdateringen Creators Update.

Kommentarer till artikeln

12 debattinlägg

Skicka en rättelse
18

Intel fortsätter skala ned leveranser av processorer till datortillverkare

På grund av kapacitetsproblem på 14 nanometer uppges Intel fortsätta minska leveranser av processorer till tillverkare av färdigbyggda system, och problemen väntas fortsätta under 2019. Läs mer

179

Battlefield V multiplayer med ray tracing – redaktionens första intryck

Med den efterlängtade uppdateringen som aktiverar DirectX Raytracing i Battlefield V på plats passar redaktionen på att dela med sig av både första intryck och en omgång prestandasiffror. Läs mer

211

Riksdagen röstar igenom förslag om att ersätta TV-avgiften med skatt

Frågan om slopande av TV-avgiften har nu tagits upp i riksdagen, vilka röstat igenom förslaget. Detta innebär att avgiften ersätts med en skatt från och med 1 januari 2019. Läs mer

I samarbete med Komplett
7

Intervju: Johan "C4B12" Nyman bygger små datorer till Dreamhack

En liten dator kan vara minst lika intressant som en stor. Vi fångade datormoddaren och forumprofilen Johan Nyman för en pratstund om Dreamhack och byggandet av små datorer. Läs mer

55

Command & Conquer: Tiberian Dawn och Red Alert blir nyutgåvor

När det är dags för remaster av Command & Conquer sparar inte Electronic Arts på krutet. Först ut är två tunga klassiker som garanterat får nostalginerverna att rycka hos många. Läs mer

120

Test: Battlefield V multiplayer i DirectX 11 och DirectX 12

Battlefield V är här, och SweClockers har kämpat runt på slagfältet med tio olika grafikkort. Häng med för att se vad som krävs under huven! Läs mer

4

MSI Geforce RTX 2070 Aero ITX hittar ut på webben – Geforce RTX 2070 i krympt format

Under förra året släppte MSI flera modeller ur Geforce GTX 1000-serien i Mini ITX-format, och nu hittar ett Geforce RTX 2070 i samma utförande ut på webben. Läs mer

41

AMD Radeon RX 590 får specifikationer – lanseras den 15 november

Lång tid av stiltje i mellansegmentet är på väg att brytas med Radeon RX 590, vars specifikationer hittar ut på webben. Samtidigt framgår att modellen släpps med ett stort spelpaket. Läs mer

70

Xiaomi lanserar officiellt i Sverige

Världens fjärde största telefontillverkare Xiaomi har under året lanserat sig självt i flera europeiska länder. Nu har turen kommit till Sverige, där fokus ligger på pressade priser. Läs mer

92

DICE uppdaterar Battlefield V med stöd för ray tracing

I samband med lanseringen av Battlefield V Deluxe Edition får nu spelet en ny uppdatering, vilken bland annat lägger till stöd för ray tracing. Läs mer

38

Microsoft återlanserar höstens stora uppdatering för Windows 10

Efter att Microsoft pausat höstuppdateringen för Windows 10 på grund av tekniska problem släpps den nu återigen. Samtidigt utlovar företaget ökad kvalitetssäkring inför framtida uppdateringar. Läs mer

35

Nvidia rullar ut Geforce 416.94 WHQL för Battlefield V, Fallout 76 och Hitman 2

Med tre storspel på lanseringschemat tar Nvidia tillfället i akt att uppdatera mjukvaran. Den nya drivrutinen lovar optimal upplevelse för Battlefield V, Fallout 76 och Hitman 2. Läs mer