Nintendo Switch får mer än halverad prestanda i bärbart läge

Nintendo Switch får mer än halverad prestanda i bärbart läge

Efter rapporten om att Nintendo Switch inte använder Nvidias senaste grafikarkitektur framgår nu att klockfrekvenserna hålls tillbaka rejält, i synnerhet i bärbart läge.

Under mars 2017 är det dags för Nintendo Switch att hitta ut i händerna på ivriga konsumenter. Än så länge håller speljätten hårt i detaljerna och specifikationerna, men det har inte hindrat flera rapporter från att avslöja detaljer om minnesmängd, skärmstorlek och upplösning, och preliminära prisuppgifter.

Nintendo-Switch-8.jpg

Det är redan känt från officiellt håll att systemkretsen i Nintendo Switch kommer från Nvidia och har sina rötter i Tegra-familjen. Däremot råder det oklarheter kring om grafikarkitekturen skulle bli Maxwell eller bättre presterande och energieffektiva Pascal, där det senaste budet i en rapport från Venturebeat är Maxwell.

Nu kommer ytterligare uppgifter som talar för att prestandan kan bli lägre än väntat. Enligt uppgifter till Eurogamer blir klockfrekvenserna för systemkretsen inte enbart lägre än Nvidia Tegra X1, som har 256 CUDA-kärnor av arkitekturen Maxwell, utan även har två lägen beroende på om den är i dockat eller bärbart läge.

Klockfrekvenser: Nintendo Switch

CPU-frekvens

GPU-frekvens

Minneshastighet

Dockad

1 020 MHz

307,2/768 MHz

1 331/1 600 MHz

Bärbar

1 020 MHz

307,2 MHz

1 331/1 600 MHz

Medan Tegra X1 har en klockfrekvens på upp till 1 000 MHz för grafikdelen ska den krets som sitter i Switch endast köras i 768 MHz i dockningsstationen. Detta ska reduceras kraftigt i bärbart läge till 307,2 MHz, vilket innebär att den teoretiska beräkningskraften går ned med exakt 60 procent.

nvidia_ces2015_0037_Layer 4.jpg

Systemkretsen i Nintendo Switch tros baseras på Nvidia Tegra X1.

Sett till minnesfrekvensen anges denna till 1 600 MHz, men ska som standard köras i ett strömsparläge på 1 331 MHz. Spelutvecklare ska dock kunna välja att använda det högre läget både dockat och mobilt. Processorkärnornas frekvens ska dock ligga på konsekvent 1 020 MHz oavsett hur spelkonsolen används, vilket dock är mycket lägre än 1,9 GHz (1 900 MHz) med Nvidia Tegra X1.

The Switch handheld screen has a 720p resolution - so the gulf in GPU clocks means that in theory at least, there's overhead there to run a 720p mobile title at 1080p when docked. One developer source likens this to creating two different versions of the same game - almost like producing a PS4 game and a PS4 Pro variant.

Skillnaderna i klockfrekvens gör att spelkonsolen har helt olika förutsättningar beroende på hur den används. En spelutvecklare som talar med Eurogamer jämför detta med Playstation 4 och Playstation 4 Pro, där de har möjligheten att skapa en grafiskt mer detaljer variant av spelet för den senare.

Att dra nytta av den högre klockfrekvensen i dockat läge ska dock inte vara ett krav från Nintendos sida, vilket innebär att utvecklare har möjligheten att enbart skapa sina spel för det lägre frekvensläget (307,2 MHz) och optimera för detta.

Nämnvärt är att det ännu inte är känt hur många processorkärnor systemkretsen i Nintendo Switch kommer med, inte heller antalet CUDA-kärnor. Det är möjligt att kretsen utrustats med ett större antal CUDA-kärnor än de 256 stycken som sitter i Tegra X1, exempelvis 384 eller 512 stycken.

Lanseringen av Nintendo Switch äger rum någon gång under mars 2017. Innan dess ska Nintendo hålla en presskonferenser den 12 januari, där de ska avslöja fler detaljer om spelkonsolen.

Kommentarer till artikeln

55 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

No Man's Sky Next får trailer – flerspelarläget släpps skarpt 24 juli

Inom kort lanseras No Man's Sky Next, som lovar att ta spelet närmare vad som utlovades vid släpp. På menyn står ny grafik, ett flerspelarläge och möjligheten att styra armador. Läs mer

14

Galleriet: Mahogany Desk färdigställt – dator inbyggd i skräddarsytt skrivbord

Med åländsk björk och en vision om ett rejält datorbord skred medlemmen Khezan till verket. Resultatet efter fyra år blev ett gediget datorchassi/skrivbord, och nu finns det stiliga bygget att beskåda i galleriet! Läs mer

3

SweClockers bjuder in till Discord – spela med oss i sommarvärmen!

Under sommarledigheten har många förhoppningsvis gott om tid för att diskutera datorhårdvara och beta av spellistan. Hoppa då in i vår Discord för en komplett upplevelse! Läs mer

11

Samsung konstruerar den första funktionella LPDDR5-kretsen

Högre densitet, lägre strömförbrukning och snabbare hastigheter är att vänta vid skiftet till DDR5-minnen. Nu färdigställer Samsung den första strömsnåla LPDDR5-kretsen. Läs mer

I samarbete med Asus
35

Asus frågar SweClockers – svara och vinn lyxiga gamingprylar

Vad tycker SweClockers läsare om gamingprylar? Asus ställer frågor och lockar med påkostade tävlingsvinster för den som svarar bäst. Läs mer

200

Forumet: GlassClockers diskuterar de bästa glassarna i sommarvärmen

Solsting och termometer norr om 30°C innebär förhoppningsvis glass i stora lass! I forumet pågår livliga diskussioner om sommarens bästa glass, in och posta bilder på din favorit! Läs mer

3

Halvtid i testlabbet 2018 – första halvårets tester samlade

Det råder semestertider i Sverige, där bad och snudd på tropiskt klimat ser ut att stå på agendan sommaren 2018. I lugnet passar SweClockers på att sammanfatta det gångna halvårets tester. Läs mer

Forumdel: Modifikationer och egna konstruktioner

Många på SweClockers kan sätta ihop komponenter, men vissa tar det steget längre och börjar skräddarsy egna lösningar. Är du sugen på att börja och vill ha hjälp eller inspiration? Spana då in vår forumdel för moddning! Läs mer

87

AMD:s drivrutiner mest stabila enligt rapport

Bolaget QA Consultants har genomfört stabilitetstester på grafikkort från Nvidia och AMD, där deras slutsats är att det sistnämnda har de mest stabila drivrutinerna. Läs mer

9

Forumet: Rösta fram Månadens Galleri för juli 2018

Det är återigen dags för Månadens Galleri, där medlemmarna får rösta om några av de flådigaste gallerierna. Vad sägs om ett hemmasnickrat tangentbord, eller en dator inspirerad av läderläppen? Läs mer

21

Aliens: Colonial Marines kan få smartare AI genom att rätta stavfel i koden

Ökända Aliens: Colonial Marines fick hård kritik vid släpp. Orsakerna stavas stendum AI och nedgraderad grafik, men förstnämnda visar sig nu delvis bero på en felstavning i koden. Läs mer

I samarbete med Ownit
25

Del 2: Så fungerar internet – hos Ownit

Hur hittar egentligen trafiken från SweClockers server till våra datorer? Det undersöker Karl Emil Nikka när han besöker internetoperatören Ownits huvudkontor. Läs mer