AMD presenterar grafikarkitekturen Vega med Next-Generation Compute Unit

AMD presenterar grafikarkitekturen Vega med Next-Generation Compute Unit

Efter att enbart ha fokuserat på lägre prisklasser gör sig AMD redo att inta högre segment med Vega, som blir den första riktigt nya grafikarkitekturen på över fem år.

I början av december år 2016 fick SweClockers tillsammans med andra medier ta del av AMD:s planer för 2017. Förutom den efterlängtade arkitekturen Zen gav bolaget en första genomgång av grafikarkitekturen Vega, som ska ge Nvidia en välbehövlig match i prestandasegmentet.

Sedan introduktionen av grafikkretsen Tahiti som utgjorde grunden för Radeon HD 7970 har AMD använt arkitekturen Graphics Core Next (GCN), där bolaget fram till idag med Polaris gjort smärre förändringar. Vega blir ännu en vidareutveckling, men här talas det inte om en ny generation GCN.

Vega Final Presentation-page-002.jpg

Med Vega lägger AMD en ny grund med Next-Generation Compute Unit eller NCU, som på många sätt skiljer sig stort från GCN. Den första stora förändringen är en helt ny minneskontroller som kallas High-Bandwidth Cache Controller (HBCC), som ska åtgärda vad AMD anser är det stora problemet med dagens grafikkretsar.

Vega Final Presentation-page-003.jpg
Vega Final Presentation-page-004.jpg
Vega Final Presentation-page-005.jpg
Vega Final Presentation-page-006.jpg
Vega Final Presentation-page-007.jpg
Vega Final Presentation-page-008.jpg
Vega Final Presentation-page-009.jpg
Vega Final Presentation-page-010.jpg
Vega Final Presentation-page-011.jpg

Nya tillverkningstekniker gör att AMD och Nvidia kan rymma fler transistorer och därigenom få ut högre prestanda. Medan beräkningskraften ökar kraftigt för varje ny generation gäller inte detsamma mängden minne, vilket framförallt skapar problem i diverse professionella applikationer.

Vega Final Presentation-page-012.jpg
Vega Final Presentation-page-013.jpg
Vega Final Presentation-page-014.jpg
Vega Final Presentation-page-015.jpg
Vega Final Presentation-page-016.jpg
Vega Final Presentation-page-017.jpg

HBCC är tänkt att vara kompatibel med så gott som all typ av minne, från GDDR5 till HBM, SSD-enheter och till och med systemminne. En av höjdpunkterna är att den stödjer upp till 512 TB virtuellt minne, något som öppnar upp för helt nya möjligheter vid exempelvis rendering av fotorealistiska scener.

Vega Final Presentation-page-018.jpg
Vega Final Presentation-page-019.jpg
Vega Final Presentation-page-020.jpg

En annan nyhet är Adaptive, fine-grained data movement, vilket ska effektivisera användningen av grafikminnet. Enligt AMD "slösas" mer än hälften av allt minne bort i väloptimerade speltitlar och ännu mer i andra. Med hjälp av den nya tekniken ska detta effektiviseras, vilket bör innebära att en viss mängd minne ska räcka längre än tidigare. Som exempel tar AMD en scen Deus Ex: Mankind Divided där hela 220 miljoner polygoner renderas. Av dessa ser spelaren endast omkring 2 miljoner eller en knapp hundradel.

Vega Final Presentation-page-022.jpg
Vega Final Presentation-page-023.jpg
Vega Final Presentation-page-024.jpg
Vega Final Presentation-page-025.jpg

Den andra nyheten är en ny enhet för geometriberäkningar, som ska leverera över två gånger högre prestanda per klockfrekvens. En viktig del i detta är att NCU har stöd för Primitive shaders, något AMD på sikt tror kommer ersätta Vertex och Geometry shaders. Spelutvecklare måste dock välja att omfamna den här typen av shaders i sina spelmotorer, varför det sannolikt kommer dröja innan det här kan bli en potentiell fördel för AMD.

Vega Final Presentation-page-026.jpg
Vega Final Presentation-page-027.jpg
Vega Final Presentation-page-028.jpg
Vega Final Presentation-page-029.jpg
Vega Final Presentation-page-030.jpg

Nästa del är själva beräkningsenheten, NCU, som är mycket mer flexibel än GCN. Förutom stöd för beräkningar i enkelprecision (32-bit) tillkommer också stöd för beräkningar 16-bit och 8-bit, vilket dubblerar respektive fyrdubblar den teoretiska beräkningskraften i applikationer och spel som drar nytta av detta.

Vidare talar AMD om att NCU optimerats för att leverera fler instruktioner per klockcykel (IPC) och optimerats för höga klockfrekvenser. Tillsammans bör detta innebära rejäla prestandaökningar även om tidigare rykten om att Vega "endast" har 4 096 streamprocessorer, samma som Fiji i Radeon R9 Fury X, stämmer.

Vega Final Presentation-page-031.jpg
Vega Final Presentation-page-032.jpg

Den fjärde stora nyheten AMD framhäver med Vega kallas Next Generation Pixel Engine med Draw Stream Binning Rasterizer, som ska leverera högre prestanda än tidigare och samtidigt bidra till att få ned strömförbrukningen. Funktionen påminner mycket om Tile-Based Rasterization, som länge använts av mobila systemkretsar men även Nvidias arkitekturer Maxwell och Pascal.

Vega Final Presentation-page-030.jpg
Vega Final Presentation-page-033.jpg
Vega Final Presentation-page-034.jpg
Vega Final Presentation-page-035.jpg
Vega Final Presentation-page-036.jpg

Inga produktdetaljer

Under evenemanget var AMD tydliga med att de ännu inte tänker avslöja några "produktdetaljer". Hur en NCU är uppbyggd, hur många streamprocessorer Vega kommer få och inte minst minnesmängd var saker de valde att lägga locket på. Däremot visade Radeon-chefen Raja Koduri grafikkretsen Vega 10 på scen och där framgick tydligt att den ackompanjeras av två HBM2-minneskapslar.

På plats visades även ett testsystem med ett mycket tidigt exemplar av Vega som drev runt spelet Doom. I detta gick det få fram att minnesmängden är 8 GB, vilket innebär att varje HBM2-kapsel har en kapacitet om 4 GB. Varje kapsel väntas vara klockad i 1 000 MHz (2 000 MHz effektivt), vilket över en minnesbuss på totalt 2 048 bitar skulle ge en bandbredd om 512 GB/s.

Vidare talar en rapporter sedan en tid tillbaka om att Vega 10 kommer utrustad med 4 096 streamprocessorer. När AMD under samma tillställning tillkännagav Radeon Instinct framgick att det Vega-baserade grafikkortet i serien får 25 TFLOPS i prestanda, detta dock vid beräkningar i halvprecision. Förutsatt att uppgifterna om antalet streamprocessorer stämmer betyder det att AMD siktar på Vega ska nå en klockfrekvens på åtminstone 1 500 MHz.

Vega Final Presentation-page-037.jpg

Bolaget utelämnar även ett exakt lanseringsdatum för Vega, utan nöjer sig med att åter förmedla första hälften av år 2017. Av allt att döma blir det senare under den perioden, närmare sommarmånaderna.

Kommentarer till artikeln

117 debattinlägg

Skicka en rättelse
9

Test: NZXT Hue 2 Ambient Lighting Kit – RGB-belysning för bildskärmar

NZXT tar RGB-belysningen bortom datorchassits gränser med Hue 2 Ambient Lighting Kit, som istället monteras på bildskärmens baksida. SweClockers tar fram solglasögonen och testar! Läs mer

18

Forumet: Medlem reparerar gammalt moderkort från millenieskiftet

Svullna kondensatorer och saknade kontakter är inget hinder för medlemmen Svensktiger som plockar fram lödkolven och reparerar moderkortsreliken Abit KA7. Läs mer

31

Microsoft Windows 10 Maj 2019-uppdatering tillgänglig för nedladdning

Efter en längre testperiod finns nu maj-uppdateringen av Windows 10 tillgängligt för nedladdning. Nyheter innefattar bland annat en sandlåde-funktion för isolering av appar. Läs mer

20 ÅR
186

Gallerier vi minns: Husradiator till vattenkylning

Har du också undrat om det går att koppla vattenkylning till en helt vanlig husradiator? Tobbbe__ gjorde ett experiment för att undersöka om det gick att få ned både temperatur- och ljudnivå. Läs mer

53

Huawei kan förlora tillgång till ARM-teknik

ARM Holdings uppges beordra sina anställda att inte arbeta med Huawei. Det innebär att Huawei kan förlora den kritiska instruktionsuppsättningen i företagets ARM-processorer. Läs mer

14

Intel Sapphire Rapids ger stöd för DDR5 och PCI Express 5.0 år 2021

Med Epyc "Rome" tar AMD klivet upp till 64 kärnor på serversidan. Samtidigt arbetar Intel på flera nyheter de närmsta åren, där de redan år 2021 tar klivet över till DDR5 och PCI Express 5.0. Läs mer

20

AMD Navi kan åtgärda gammal designbrist i Graphics Core Next

Den kommande grafikarkitekturen Navi från AMD kan dubblera antalet geometriprocessorer och rasterenheter, vilket skulle ge markant förbättrad kantutjämning och möjlighet att skyffla pixlar. Läs mer

60

Huawei och Google – det här innebär handelsblockaden för dig

Dagarna efter Googles beslut att stänga ute Huawei från Android finns många frågor om hur det påverkar befintliga kunder, och vad det innebär att Android är "open source". Läs mer

29

SweClockers släpper officiell roadmap för Meet & Geek – nästa anhalt Örebro!

När och var är nästa Meet & Geek? Det är en vanlig fråga som nu får svar när vi släppt en officiell roadmap som ska visa alla planerade tillfällen för de kommande tolv månaderna. Läs mer

50

Sony demonstrerar snabbladdad SSD-lagring i Playstation 5

En video på Sonys teknikdemonstration av snabbladdad lagring i nästa generations Playstation letar sig ut på webben och visar fördelarna mot dagens Playstation 4 Pro. Läs mer

I samarbete med Alienware
17

Imponerande VR-koncept vinner värstingdator från Alienware

SweClockers medlemmar har sagt sitt och Alienwares koncepttävling är nu avgjord, där vinnaren plockar hem företagets högpresterande och uppgraderingsbara gaminglaptop Area51m. Läs mer

141

Sapphire: "AMD lanserar Radeon Navi den 7 juli – går upp mot Geforce RTX 2070"

Under ett pressevenemang i Kina berättar en representant för Sapphire om lanseringsdatumet för AMD:s nästa generations grafikkort, men också priser och hur det blir med stöd för ray tracing. Läs mer