Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna.

Förra året var ett bra år för spelmarknaden på PC, när det kommer till både mjuk- och hårdvara. Tidigare rapporter visar att bara spelmarknaden på PC omsatte motsvarande 300 miljarder kronor, där en stor del av detta var på grund av den växande Free 2 Play-marknaden.

En ny rapport från analysfirman Jon Peddie Research (JPR) visar att marknaden för speldatorer, spelinriktad hårdvara samt tillbehör förra året slog rekord och för första gången någonsin omsatte över 30 miljarder USD, motsvarande cirka 266 miljarder kronor. Detta trots att datormarknaden överlag stagnerat de senaste åren.

PCGaming_PC_image_580.png

Den största delen av marknaden utgörs enligt JPR av vad de kallar för High-End, vilket är entusiasterna som spenderar stora summor pengar på hårdvara i de högre prisklasserna. På det andra sidan spektrumet finns Entry-Level, som utgör lite mer än en femtedel.

Analysfirman påpekar också att de högst medvetet ändrat namn på sina segment från Mainstream, Performance och Enthusiast till Entry-Level, Mid-Range och High-End. Enligt grundaren Jon Peddie är anledningen att alla användare är lika passionerade oavsett budget, samt att AMD och Nvidia har förhållandevis kraftfulla grafikkort som Geforce GTX 1050 för lägre prisklasser.

Enligt analysfirman är spel den drivande faktorn för den ökade försäljningen. De menar att mer grundläggande sysslor idag kan göras på mobila enheter, vilket är varför stationära datorer allt mer används för mer krävande användningsområden såsom spelande, videoredigering och liknande.

Kommentarer till artikeln

34 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

2

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

58

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

1

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

50

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

24

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer