Creative utökar Sound Blaster X-serien med spelmus och tangentbord

Creative utökar Sound Blaster X-serien med spelmus och tangentbord

Ljudaktören Creative ger sig in på marknaden om kringutrustning för spelande, där intåget inleds med spelmusen Sound Blaster X Siege M04 och Vanguard K08.

Ljudinriktade bolaget Creative har under lång tid skapat ljudkort, högtalare och hörlurar, men har även gjort intåg på andra produktkategorier. Nu släpper företaget en spelmus och tangentbord med fokus på spel.

Spelmusen går under namnet Sound Blaster X Siege M04 och är utrustad med Pixarts optiska sensor PMW 3360, kombinerat med en 32-bitars MCU. Detta innebär ett maximalt DPI på 12 000 och en uppdateringsfrekvens på 1 000 Hz. På utsidan finns totalt sju programmerbara knappar, samt 11 LED-lampor med full RGB-färgrymd.

Siege_M04.jpg

Tangentbordet Sound Blaster X Vanguard K08 har brytare utvecklad av Omron med namnet PRES (Perceive-React-Execute Switches). Aktiveringspunkten ligger på 1,5 millimeter av totala 3,5 millimeter, vilket kan jämföras med 2 millimeter respektive 4 millimeter som marknadsstandard. Tangenterna är till antalet 109 i låg profil, kompletterat med mediaknappar och volymreglage.

Vanguard_K08.jpg

Båda produkterna finns tillgängligt på bolagets webbplats, med ett kommenderat pris på 799 kronor för Sound Blasterx Siege M04. Tangentbordet finns i dagsläget enbart i amerikanskt utförande, med ett rekommenderat pris på 179,99 euro.

Kommentarer till artikeln

33 debattinlägg

Skicka en rättelse
74

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

3

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
3

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

60

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

31

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer