Fler detaljer om Xbox One Scorpio avslöjas

Fler detaljer om Xbox One Scorpio avslöjas

Teknisk information om Microsofts kommande Xbox One-uppgradering Scorpio letar sig ut på webben och avslöjar bland annat hur 4K-upplösningar hanteras.

Nuvarande generations stationära spelkonsoler är den första där uppgraderade modeller lanseras under generationens livscykel. Sony blev först ut med Playstation 4 Pro som fick snabbare processor och dubblerad grafikprestanda. Microsoft har sedan tidigare avslöjat att Xbox One-uppgraderingen med kodnamn Project Scorpio, och nu avslöjas mer information om enheten.

I ett dokument som letat sig ut på Microsofts utvecklarportal beskrivs en rad olika detaljer om Xbox One Scorpio, bland annat hur den ska hantera 4K-upplösning. Microsoft har sedan tidigare avslöjat att grafikkretsen i Scorpio har en teoretisk beräkningskapacitet på 6 TFLOPS, att jämföra med 4,2 TFLOPS hos Playstation 4 Pro. Grafikkretsen får även fyra gånger större L2-cache jämfört med Xbox One.

Utöver information om att grafikkretsen hanterar färgkomprimering avslöjar dokumentet inga detaljer som indikerar om grafikarkitekturen är baserad på Polaris eller Vega. Det har tidigare spekulerats runt att Scorpio ska använda AMD:s kommande processorarkitektur Zen, men formuleringar i dokumentet får detta att låta osannolikt.

Några kommentarer beskriver hur utvecklare kan välja att låta grafikkretsen rendera grafik i 60 Hz medan processorkoden körs i 30 Hz, för att sedan väva samman resultatet genom interpolering. Om Project Scorpios åtta kärnor är av modern Zen-arkitektur skulle detta inte nödvändigtvis behövas, något som antyder att det är en optimeringsmetod för att nå 4K-upplösningar.

Halo5.jpg

Halo 5 är ett exempel på ett spel som renderas i 900p på Xbox One, något som skulle kräva 5,76x mer beräkningskraft i 4K.

XboxOneSoC.jpg

En bild av kretsytan för Xbox One visar hur mycket yta som upptas av ESRAM (SRAM).

Optimeringar för att nå 4K verkar vara en central del i hur Project Scorpio når de högre upplösningarna. Dokumentet beskriver bland annat hur en Microsoft-titel som utvecklats för 1080p kan köras i 4K-upplösning, och trots att pixelantalet är fyra gånger högre behöver endast 3,5 gånger fler pixlar renderas.

En annan metod som nämns är att bilden renderas i 4K men individuella grafiska element och effekter renderas i lägre upplösningar. Optimeringar till trots beskriver dokumentet olika alternativ för hur utvecklare kan sikta in sig på förbättrad visuell kvalitet och snabbare bilduppdatering, liknande direktiv som anges till utvecklare för Playstation 4 Pro.

Scorpios beräkningskapacitet är 4,5 gånger högre än Xbox One-familjen, vilket räcker till för att rendera 1080p-titlar i 4K. Många visuellt krävande titlar på Xbox One-plattformen renderas dock i 900p, vilket innebär 5,76 gånger högre belastning i 4K-upplösning. Denna sortens titlar kommer sannolikt använda de olika optimeringsmetoderna för att nå 4K.

Ett annan intressant detalj är att Scorpio inte får ESRAM-minne integrerat i systemkretsen. ESRAM är en snabb minnestyp som kompenserar för Xbox One och Xbox One S relativt långsamma DDR3-minne. Utvecklare måste dock även fortsatt optimera spelkod för minnet, som endast är 32 MB stort, för att nå god prestanda i speltitlar på Xbox One-plattformen.

Because developers are not allowed to ship a Project Scorpio only SKU optimising for ESRAM remains critical to performance on Microsoft platforms.

Utvecklare tillåts inte att släppa titlar som endast fungerar på Project Scorpio, en liknande strategi Sony valt med Playstation 4 Pro. Utvecklare rekommenderas därför att fortsätta optimera för ESRAM-minnet då dessa optimeringar även kommer gynna prestanda på Project Scorpio-plattformen, och även enklare grafikkort på PC-sidan som är begränsade sett till minnesbandbredd.

Med detta avslöjande har bilden blivit något tydligare runt vad Xbox One Scorpio blir kapabel till, men flera frågetecken kvarstår. Exakt vilken arkitektur som används för processor och grafikkrets är inte känt, och även om den beryktade mängden primärminne på 12 GB GDDR5 stämmer eller ej.

Kommentarer till artikeln

46 debattinlägg

Skicka en rättelse
13

PUBG, CS-proffs och tangentbordsfajt – SweClockers medlemsträff på Inferno Online

Det är kyckling, Counter-strike och mys med medlemmar när SweClockers intar Inferno Online. Emil och Jonas passar på att sammanfatta allt som pågår. Läs mer

I samarbete med Gigabyte
19

Guide: Gör om en dator till hemmarouter och brandvägg

Routrar, brandväggar och annat i nätverksteknikens värld är ett stort område. I denna guide skapar "Yoshman" en egen brandvägg med en Gigabyte Brix och går igenom vilka möjligheter den erbjuder. Läs mer

I samarbete med Republic of Gamers
56

Del 2 av Wintermute imorgon – missa inte del 1!

Tillsammans med Youtube-profilerna Matgeek och Nerdphilia bygger SweClockers en spel- och streamingdator med namnet Wintermute. Missa inte den första delen i videoserien! Läs mer

23

Sonys ingenjörer arbetar på optimeringar för Zen-arkitekturen

Sonys mjukvaruingenjörer jobbar på kompilatoroptimeringar för AMD:s Zen-arkitektur, vilket ökar sannolikheten för att även Playstation 5 ska inhysa AMD-komponenter. Läs mer

26

Google och Microsoft upptäcker nytt säkerhetshål i processorer

Återigen upptäcks ett processorrelaterat säkerhetshål och denna gång handlar det om Speculative Store Bypass, som kan utnyttja de gissningar moderna processorer gör. Läs mer

22

Nvidia avslöjar uppgraderad Geforce GTX 1050 med 3 GB grafikminne

Trots att Pascal uppges sjunga på sista versen släpper Nvidia fortfarande nya kort i serien. Nu handlar det om en variant av GTX 1050 med mer minne och fler CUDA-kärnor. Läs mer

11

Razer Blade får större skärm och lansering på svenska marknaden

Den tidigare 14 tum stora bärbara speldatorn Razer Blade tar steget upp till 15.6 tum, får uppdaterad design och komponenter och lanseras i Sverige. Läs mer

47

Sista chansen: Registrera dig för SweClockers läsarträff idag!

Det är tid för SweClockers att sammanstråla igen och detta sker på Inferno Online i Stockholm den 22 maj, där det blir medlemsträff, spelturnering och tävlingar. Läs mer

11

Spana in nya expansionen Elder Scrolls Online: Summerset Isle med Kristallkrona ikväll

Idag slår portarna upp för senaste expansionen till Elder Scrolls Online som tar spelarna till ön Summerset Isle. Kristallkrona står redo att visa vad tillägget har att erbjuda och svarar på eventuella frågor på GeeksLive-kanalen ikväll 19:00. Läs mer

14

Corsair AX1600i – nätaggregat i monsterklassen med 80 Plus Titanium

Testlabbet från besök av ett sant flaggskepp i nätaggregatsform, där Corsairs monstermodell AX1600i påstås erbjuda både hissnande hög verkningsgrad och extrem strömleverans. Läs mer

33

Silverstone presenterar det passivt kylda nätaggregatet Nightjar NJ450-SXL

I fjol visade Silverstone en prototyp av ett nätaggregat där kylningen sker passivt med hjälp av höljet. Nu listar företaget den färdiga produkten på sin webbplats. Läs mer

116

Postnords avgifter för paket från kinesiska Wish försvinner

Postnord uppges vara överens med kinesiska webbhandlaren Wish om att skrota importavgifterna som togs i bruk så nyligen som i mars enligt en rapport från Breakit. Rapporten anger också att fler aktörer varit i kontakt med Postnord. Läs mer