Microsoft kan lansera nytt Hololens 2019

Microsoft kan lansera nytt Hololens 2019

Nya uppgifter talar för att nästa version av Hololens kan komma först 2019. Detta då Microsoft hoppar över en planerad inkrementell uppgradering till fördel för en mer omfattande.

För cirka två år sedan visade Microsoft Hololens, företagets headset för förstärkt verklighet. Sedan dess har de fortsatt utveckla produkten och visat ett antal teknikdemos under diverse evenemang, för att under förra året börja sälja enheter riktade till utvecklare.

Enligt tekniksajten Thurrott kommer det dröja till 2019 innan Microsoft lanserar en uppföljare till enheten. Rapporten talar för att företaget till en början planerade en inkrementell uppgradering, med bättre prestanda och billigare tillverkning, men att de nu hoppar över detta och går direkt på en tredje version med större förändringar.

Anledningen sägs vara att det just nu inte finns någon konkurrens på marknaden som de måste anpassa sig till och de är fortfarande den ledande aktören på området. Detta gör det möjligt för företaget att satsa på en mer omfattande uppgradering.

Hololens finns än så länge endast tillgänglig i en version som främst riktar sig till utvecklare, men är tänkt att lanseras som en konsumentprodukt någon gång i framtiden. Exakt när detta väntas ske är dock i dagsläget okänt.

3

Star Control: Origins åter på Steam efter rättighetstvist

Efter att ett rättighetsanspråk från de ursprungliga skaparna lämnats in så togs Star Control: Origins ned från GOG och Steam. Nu är titeln tillbaka hos sistnämnda. Läs mer

4

Fredagspanelen 167: Geforce RTX 2060, Radeon VII och nyheter från CES 2019

Det är dags för årets första fredagspanel och med CES-mässan i backspegeln finns det mycket för Jacob och Jonas att prata om, däribland Geforce RTX 2060 och AMD:s kommande Radeon VII. Läs mer

26

De stora processornyheterna från CES 2019

Efter att dammet från CES lagt sig passar SweClockers på att sammanfatta de största processornyheterna från mässan, såsom AMD:s Ryzen 3000-serie och Intel Ice Lake för bärbara. Läs mer

53

Intel Core i9-9990XE är X299-processor med fjorton kärnor och turbofrekvens om 5,0 GHz

Inom kort utökas HEDT-plattformen X299 med Intel Core i9-9990XE, som bjuder på en turbofrekvens om 5,0 GHz över fjorton kärnor. Intel meddelar dock att försäljning till konsumenter inte är aktuellt. Läs mer

39

Microsoft avslutar stödet för Windows 10 Mobile december 2019

Mjukvarujätten Microsoft meddelar nu att bolagets satsning på mobiltelefoner blir ett avslutat kapitel den 10 december 2019, då de sista säkerhetsuppdateringarna släpps. Läs mer

28

Testpilot: AOC Agon AG273QCX – gamingskärm med AMD Freesync och 144 Hz

Testpilot Björn Höjing tar en närmare titt på AOC:s senaste 27-tumsskärm, med välvd VA-panel och 144 Hz ackompanjerat av AMD Freesync. Läs mer

29

Entusiast utvecklar Quake 2-demo med stöd för path tracing i realtid

Demot till 22 år gamla Quake II uppdateras av en entusiast, som implementerar stöd för realistisk ljussättning med hjälp av path tracing. Läs mer

145

Forumet: Vad är tanken bakom caps lock?

Medlemmen "crew seven" funderar kring caps lock och andra sällan använda tangenter. Har du funderat över samma sak eller använder du rentav caps lock? Gå in i tråden! Läs mer

20

Cooler Master lanserar spelmus med styrkors och OLED-panel

Cooler Master presenterar sin spelmus MM830, som bland annat särskiljer sig genom ett styrkors på pekdonets vänstra sida. Läs mer

93

Galleriet: Drickaback blir chassi i bygget The Red One

I sitt galleri från 2010 visar proffsmoddaren "C4B12" sitt bygge The Red One, som är ett kompakt system där en modifierad Coca Cola-back får agera chassi. Läs mer

15

Jonas firar 10 år på CES – vi snackar teknikminnen och tveksamma hotell

Det senaste decenniet har Jonas inlett året genom att packa väskan och resa till Las Vegas. Under årets CES passar vi på att prata om vad som förändrats – och vad som är sig likt. Läs mer

64

AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Kommande Radeon VII får stöd för DirectX-tillägget DirectML, vilket likt Nvidias DLSS-teknik kan användas för att skala upp bilden i spel med hjälp av maskininlärning. Läs mer