AMD Radeon RX Vega får lika många streamprocessorer som R9 Fury X

AMD Radeon RX Vega får lika många streamprocessorer som R9 Fury X

Inför lanseringen av Vega stärks tidigare uppgifter om specifikationerna, där alltmer pekar mot att grafikkretsen Vega 10 får många likheter med Fiji XT i Radeon R9 Fury X.

Efter att ha lämnat prestandasegmentet på walkover är AMD på väg att lansera grafikarkitekturen Vega, som på allvar ska ta upp kampen mot Nvidia. Redan i början av året presenterades de arkitektoniska detaljerna och vid flera tillfällen har bolaget bedyrat att lanseringen ska äga rum under andra kvartalet.

AMD-Radeon-RX-Vega-4.jpg

Inför lanseringen av Vega släpps en Direct Rendering Manager-uppdatering (DRM) för Linux, som lägger till stöd för arkitekturen. Det här innebär att flera detaljer om specifikationerna stärks och att Vega ur många avseenden påminner om AMD:s långkörare Radeon R9 Fury X med grafikkretsen Fiji.

Vega 10

Fiji

case CHIP_VEGA10:
adev->gfx.config.max_shader_engines = 4;
adev->gfx.config.max_tile_pipes = 8;
adev->gfx.config.max_cu_per_sh = 16;
adev->gfx.config.max_sh_per_se = 1;
adev->gfx.config.max_backends_per_se = 4;
adev->gfx.config.max_texture_channel_caches = 16;
adev->gfx.config.max_gprs = 256;
adev->gfx.config.max_gs_threads = 32;
adev->gfx.config.max_hw_contexts = 8;

case CHIP_FIJI:
adev->gfx.config.max_shader_engines = 4;
adev->gfx.config.max_tile_pipes = 16;
adev->gfx.config.max_cu_per_sh = 16;
adev->gfx.config.max_sh_per_se = 1;
adev->gfx.config.max_backends_per_se = 4;
adev->gfx.config.max_texture_channel_caches = 16;
adev->gfx.config.max_gprs = 256;
adev->gfx.config.max_gs_threads = 32;
adev->gfx.config.max_hw_contexts = 8;

I uppdateringen framgår att Vega får 4 shadermotorer, varav varje är utrustad med 16 beräkningsenheter. Av allt att döma behåller AMD samma struktur som tidigare grafikarkitekturer. Antalet streamprocessorer, texturenheter och rasterenheter bör således stanna kvar på samma nivå som Fiji.

Specifikationer: AMD Radeon RX Vega

RX Vega

RX 580

RX 570

R9 Fury X

Teknik

14 nm

14 nm

14 nm

28 nm

Krets

Vega 10

Polaris 20

Polaris 20

Fiji XT

Kretsyta

?

232 mm2

232 mm2

596 mm2

Transistorer

?

5,7 miljarder

5,7 miljarder

8,9 miljarder

Arkitektur

NCU

GCN 4.0

GCN 4.0

GCN 3.0

Streamprocessorer

4 096 st.

2 304 st.

2 048 st.

4 096 st.

Texturenheter

256 st.

144 st.

128 st.

256 st.

Rasterenheter

64 st.

32 st.

32 st.

64 st.

Basfrekvens

?

1 257 MHz

1 168 MHz

Turbofrekvens

>1 526 MHz

1 340 MHz

1 244 MHz

1 050 MHz

Beräkningskraft

12 500 GFLOPS

6 175 GFLOPS

5 095 GFLOPS

8 602 GFLOPS

Minnesbuss

2 048-bit

256-bit

256-bit

4 096-bit

Minnesmängd

8 GB HBM2

4/8 GB GDDR5

4/8 GB

4 GB HBM

Minnesfrekvens

2 000 MHz

8 000 MHz

7 000 MHz

1 000 MHz

Minnesbandbredd

512 GB/s

256 GB/s

224 GB/s

512 GB/s

Strömförsörjning

?

8-pin

6-pin

8+8-pin

TBP

?

185 W

150 W

275 W

Trots att Radeon RX Vega har likheter med R9 Fury X ska den nya arkitekturen Next-Generation Compute Unit (NCU) erbjuda bättre prestanda vid en given klockfrekvens. Samtidigt har AMD redan tillkännagivit Radeon Instinct MI25 för maskinlärning och som kommer använda samma grafikkrets.

Vega Final Presentation-page-023.jpg

Radeon Instinct MI25 har enligt AMD en teoretisk prestanda på 25 TFLOPS vid uträkningar i halvprecision (FP16) eller 12,5 TFLOPS i helprecision (FP32). För att komma upp till denna nivå krävs en klockfrekvens på minst 1 526 MHz, signifikant högre än R9 Fury X och AMD:s Radeon RX 500-serie grafikkort.

Guru3D:s forum publiceras även prestandaresultat från 3DMark Time Spy av två kommande grafikkort från AMD, som tros vara Vega 10 och en nedskalad variant alternativ den mindre kretsen Vega 11. Grafikpoängen i den första skärmdumpen är hela 10 158, vilket är omkring nio procent högre än ett Geforce GTX 1080 Ti som i SweClockers tester landar på 9 302 poäng i standardutförande.

Grafikpoängen i den andra skärmdumpen är 5 721, vilket är 34 procent högre än de 4 265 poäng AMD Radeon RX 580 mäktar med. Mer intressant är en jämförelse med Geforce GTX 1070 vars resultat på 5 786 poäng innebär att skillnaderna är väl inom vad som kan anses vara felmarginal.

► Läs alla artiklar om #AMD Vega

Lanseringen av arkitekturen Vega äger rum under årets andra kvartal och enligt AMD får toppmodellen namnet Radeon RX Vega.

Kommentarer till artikeln

125 debattinlägg

Skicka en rättelse
350

Omröstning: Vilken skärmupplösning spelar du med?

Flera tusen medlemmar har redan röstat i Emils tråd om skärmupplösningar. Ta en paus från påskmaten och dela med dig av ditt egna pixelantal vid spelande! Läs mer

16

AMD Ryzen 3 3200G med integrerad grafik dyker upp på webben

Den årsgamla "Raven Ridge"-familjen bjuder på Vega-grafik och fyra Zen-kärnor för stationära datorer. Nu skymtas uppföljaren, som baseras på den förfinade arkitekturen Zen+. Läs mer

39

Diskutera japanska rollspel i JRPG-tråden

Älskar du japanska rollspel och saknar likasinnade att diskutera om allt från stora svärd och turbaserade strider till manaflaskor? Kasta dig då in i den stora JRPG-tråden! Läs mer

14

Testpilot: Antec P101 Silent – chassit som gör skäl för sitt namn

Knappt hinner skruvmejslarna landa på hyllan innan testpiloten Deriveh ger sig på nästa chassi på listan, Antecs P101 Silent, och som namnet avslöjar är det en modell i tystnadens tecken. Läs mer

38

Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Nästa generations Playstation är officiell och AMD står ännu en gång för kretsarna. Vad betyder det i praktiken och vad är rimligt att vänta sig av "Playstation 5"? Läs mer

27

Sapphire förbereder gyllene Radeon RX 590 inför AMD:s 50-årsfirande

Inför att AMD firar sin 50-årsdag den 1 maj 2019 så hittar ett skräddarsytt Radeon RX 590 ifrån Sapphire ut på webben. Huvudattraktionen är en gyllene kulör. Läs mer

9

Samsung färdigställer 5 nm med EUV – Intels grafikchef kommer på besök

Samsung färdigställer sin 5 nanometers-teknik för testtillverkning, med fördelar som upp till 25 procent högre densitet. Samtidigt kommer Intels grafikchef Raja Koduri på besök. Läs mer

34

Quiz: Star Wars i spelform

Med ett nytt Star Wars-spel på gång senare i höst tänkte vi ta tempen på vad SweClockers medlemmar kan om rymdoperan i spelform. Läs mer

36

Vilka påskägg i spel kommer du ihåg?

I SweClockers forum pågår just nu en påskinsamling av så kallade Easter Eggs, små hemligheter och mysterium som utvecklare ofta lämnat i sina spel. In och dela med dig av ditt bästa påskägg i forumtråden! Läs mer

30

Razer släpper grafikkortsdockan Core X Chroma med 700 W nätaggregat

Razer satsar vidare på sina grafikkortsdockor, som kan pressa upp spelprestandan på bärbara datorer vid behov. Nykomlingen stödjer alla moderna grafikkort och får RGB-belysning. Läs mer

25

Gurras dumma frågor om datorchassin – fler avsnitt i nybörjarserien släppta

Alla har vi någon gång varit nybörjare på att bygga datorer, och detta gäller i högsta grad Gustav Höglund som i en ny videoserie ställer frågor till redaktionen. Läs mer

15

Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Nvidia fortsätter arbetet med att ge sina grafikkort automatiskt stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync, där de nuvarande 17 modellerna snart utökas med ytterligare 7 stycken. Läs mer