Under fjolårets E3-mässa tillkännagav Microsoft företagets nya spelkonsol Project Scorpio, en uppgraderad version av Xbox One med kraftfullare komponenter. Senare samma år visade Sony Playstation 4 Pro, vilket även det är en kraftfullare version av företagets befintliga konsol.

Analysbolaget Nielsen presenterar varje år en rapport de kallar för Games 360, vilken redovisar trender och beteende hos spelare i USA och nu har de släppt undersökningen för år 2017. Denna visar att medvetenheten kring Sonys och Microsofts uppgraderade konsoler är låg, där endast 14 procent av spelarna har hört talas om Project Scorpio och 27 procent om Playstation 4 Pro.

gamers-scorpio.JPG

Bland människor som inte spelar är dessa siffror ännu lägre, med 3 och 9 procent för Project Scorpio respektive Playstation 4 Pro. När det kommer till plattformar överlag är spelkonsol den överlägset största, där 47 procent av deltagarna huvudsakligen använder denna. På andra plats kommer datorer med 27 procent tätt efterföljt av mobiler på 26 procent.

När det kommer till spel är PC-spelarna mer positivt inställda till att köpa spel digitalt och 75 procent svarar att de föredrar detta över att köpa fysiska utgåvor. För konsolspelare är situationen den omvända, med 69 procent som föredrar att köpa spel fysiskt.

Två av de stora trenderna som nämns är E-sport och virtuell verklighet, där andelen människor som känner till det sistnämnda nästintill fördubblats sedan 2016. PC-plattformen utgör fortfarande en väldigt liten del av VR-användarna, med lite mindre än en tredjedel.