HTC samarbetar med Intel kring trådlöst Vive-headset

HTC samarbetar med Intel kring trådlöst Vive-headset

Med hjälp av ett nytt tillbehör till HTC Vive vill Intel ta trådlös VR till de stora massorna nästa år. En prototyp av detta visas nu under årets Computex-mässa.

Virtuell verklighet lanserades för de stora massorna under förra året, då både HTC, Oculus och Sony lanserade egna lösningar för tekniken. En av de stora begränsningarna med tekniken är dock att dessa måste anslutas med kabel, något som bland annat Displaylink försökt lösa med företagets tillbehör för HTC Vive.

Under årets Computex-mässa meddelar HTC att de samarbetar med Intel för att lansera ett tillbehör till Vive, vilket ska göra det möjligt att använda headsetet trådlöst. Denna basers på Intels trådlösa WiGig-teknik och använder Displaylinks XR-avkodare och ska erbjuda hög bandbredd och låg fördröjning mellan dator och headset och vice versa.

Den prototyp som visas under mässan är en sändare som sitter på användarens huvud och hanterar uppkopplingen mellan dator och VR-headsetet. Enligt Displaylink krävs en bandbredd på 6 Gbps för att möjliggöra användande utan märkbar fördröjning, något som Intels teknik överskrider med en kapacitet på 7 Gbps.

► Läs alla artiklar från #computex-2017

Tillbehöret väntas lanseras någon gång under 2018, men Intel meddelar att användare kommer kunna pröva på tekniken redan i år då de demonstrerar denna under årets E3-mässa.

Skicka en rättelse
13

Ny nätaggregatsstandard – vad är ATX12VO?

Under 2020 väntas den nya nätaggregatsstandarden ATX12VO ta plats i färdigbyggda datorer, där denna endast matar 12 V-spänning till systemet. Läs mer

14

Google Envelope är en skyddsmekanism för den telefonberoende

Om du eller dina nära och kära spenderar lite för mycket tid med telefonen kan Googles telefonfodral Envelope vara lösningen. Läs mer

22

EVGA:s prispressade Geforce RTX 2060 KO når RTX 2080-prestanda

Det visar sig att EVGA:s prispressade Geforce RTX 2060 KO i vissa fall når prestanda på nivå med storasyskonet Geforce RTX 2080. Läs mer

11

Intels grafikkort prestandatestas

Kort efter att mjukvaruutvecklare fått tillgång till Intels första Xe-grafikkort letar sig prestandaresultat ut på webben. Läs mer

1

Microsoft ger utvecklare verktyg för gränssnitt på dubbla skärmar

De nya verktygen låter utvecklare doppa tårna i hur mjukvara byggs för dual screen-produkter som Surface Duo och Windows 10X. Läs mer

49

Half-Life: Alyx är färdigt och författas av gamla gardet

En frågestund med utvecklarna avslöjar att tidigare manusförfattaren Marc Laidlaw assisterat med berättandet i Half-Life: Alyx. Läs mer

12

Xiaomi knoppar av Poco till eget företag

Varumärket tillhörande populära Pocophone F1 blir ett självständigt företag, med i nuläget en ensam produkt i sortimentet. Läs mer

85

Cyberpunk 2077-försening på grund av optimering mot spelkonsoler

Nya uppgifter talar för att den senaste förseningen Cyberpunk 2077 beror på problem med optimeringar för Playstation 4 och Xbox One. Läs mer

I samarbete med Gigabyte
18

Test: Ray tracing i Wolfenstein: Youngblood med Nvidia Geforce RTX Super

Senaste tillskottet i Wolfenstein-serien fick nyligen stöd för ray tracing och DLSS, som vi nu tar en närmare titt på. Läs mer

124

AMD Radeon RX 5600 XT – Jacob och Jonas sammanfattar den nya mellanklassaren

I svallvågorna från gårdagens lansering av Radeon RX 5600 XT tar Jacob och Jonas tillfället i akt att sammanfatta det färska grafikkortet. Läs mer

14

Noctua gör Chromax Black-kylare i lågprofil för AMD Ryzen

För den som fortfarande inte omfamnat Noctuas färgschema stöper kylarmakaren om lågprofilsmodellen NH-L9a-AM4 till svart. Läs mer

35

Half-Life 1 & 2 är gratis inför Half-Life: Alyx

Valve låter spelare bekanta sig med Half-Life-seriens tidigare delar inför lanseringen av VR-titeln Half-Life: Alyx i mars. Läs mer