Logitech visar musmattan Powerplay med heltäckande trådlös laddning

Logitech fortsätter på sitt trådlösa korståg och visar upp musmattan Powerplay, vilken har inbyggd laddning över hela ytan för att ladda under användning.

Under Computex 2017 visade Corsair Project Zeus, en musmatta med en inbyggd Qi-spole som kan trådlöst ladda en kompatibel mus. Nackdelen med detta är en väldigt liten yta, samt att musen måste vara stilla för att ladda. Nu visar Logitech deras tolkning på konceptet.

Musmattan går under namnet Powerplay och är baserad på elektromagnetiskt resonans för att leverera laddning till mottagaren. Utvecklingen av denna tog hela fyra år, vilket beror på att laddningsytan täcker hela mattan som samtidigt är tillräckligt tunn för att användas under vanliga musmattan.

Powerplay1.jpg
Powerplay5.jpg

Powerplay-mattan kopplas in till datorn med den medföljande USB-kabeln, vilken skickar både ström och information. Strömtillförseln under användning ska enligt bolaget vara tillräckligt för att batteriet aldrig ska ta slut, men ökas ordentligt vid vila. Ytterligare har kontrollenheten en inbyggd Lightspeed-mottagare, vilket är Logitechs trådlösa teknik som nu har fått ett officiellt namn.

Powerplay2.jpg
Powerplay3.jpg

Vidare medföljer två musmattor för att läggas ovanpå Powerplay-mattan, vilka kommer i olika utföranden. Den örsta är en vanlig tygmatta från deras ordinarie sortiment, och den andra är av hårdplast. Båda är formanpassade för att passa Powerplay-mattan.

Powerplay4.jpg

Slutligen lanserar Logitech även två uppdaterade versioner av mössen G900 Chaos Spectrum och G403 Prodigy Wireless, som nu går under namnen G903 respektive G703. Gemensamt för samtliga är modulen Powercore som monteras på undersidan istället för den valfria extra vikten.

Logitech Powerplay väntas lanseras under augusti månad till ett rekommenderat pris på 99,99 EUR, vilken inte inkluderar någon kompatibel mus. De uppdaterade pekdonen G903 och G703 säljs separat till ett rekommenderat pris på 149 respektive 99 EUR.

Skicka en rättelse
17

Intels nya sårbarhet heter Cacheout

Intels säkerhetsbekymmer fortsätter med säkerhetsbristen Cacheout, vilken bygger vidare på tidigare cache-sårbarheter. Läs mer

16

Warcraft III Reforged får optimeringar med AMD Radeon Adrenalin 20.1.4

Inför lanseringen av upphottade strategispelet Warcraft III Reforged släpper AMD en Radeon-drivrutin med optimeringar för titeln. Läs mer

22

Intel vill göra "chiplet" till öppen standard

Intel ansluter till CHIPS Alliance med målet att göra gränssnittet AIB till öppen standard för chiplet-design i kretsar. Läs mer

I samarbete med AOC
10

Testpilot: AOC CU34G2X/BK – ultrabred med 144 Hz till bra pris

Testpiloten Björn Endre testar AOC:s senaste ultrabreda skärm med VA-panel, 144 Hz uppdateringsfrekvens och ett intressant pris. Läs mer

6

SweClockers söker hungriga nyhetsskribenter!

Är du en eldsjäl med intresse för datorer och hårdvara? Vill du föra dina kunskaper vidare och vara med när saker händer? Läs mer

32

EU planerar stärkta konkurrenslagar

En kommande uppdatering av konkurrenslagar uppmanar europeiska företag att dela data för att stärka konkurrenskraften internationellt. Läs mer

20

Hjälp oss göra bättre video bakom kulisserna!

CES är över, men planerna för nästa mässa är redan igång. I forumet undrar @Kenneth om ni vill se mer bakom kulisserna-material. Läs mer

69

Motorola: "Veck och skavanker är en del av vikbara skärmar"

Inför lanseringen av vikbara telefonen Razr släpper Motorola en video som demonstrerar hur en vikbar telefon bör hanteras. Läs mer

48

Intel har medvind på 10 nanometer – nio färska produkter på noden framöver

Andelen fungerande kretsar på 10 nanometer är högre än vad Intel tidigare trott, varför övergången till tillverkningstekniken nu kan accelereras. Läs mer

41

Retrospeldator – 120 Hz med Athlon och Matrox

I senaste Gallerikampen kammade otippat en retrospeldator hem första priset. Nostalgi på insidan driver en skärm i 120 Hz – och givetvis är färgen beige! Läs mer

68

FSF: "Microsoft borde göra Windows 7 till öppen källkod"

Free Software Foundation menar att Microsoft borde låta en öppen gemenskap vidareutveckla och förbättra systemet Microsoft överger. Läs mer

I samarbete med MSI
45

Deliver Us The Moon – ray tracing i rymden

Äventyr i rymden står på menyn när Deliver Us The Moon tar plats i testlabbet. Nytt i spelet är både ray tracing och DLSS. Läs mer