Forskare arbetar på ny typ av cacheminne

Forskare arbetar på ny typ av cacheminne

Forskare vid MIT har tagit fram en simulering av en ny typ av cacheminne med anpassningsbar struktur, något som uppges innebära stora prestandaökningar.

Utvecklingen på processormarknaden har gått snabbt de senaste årtionden och processorerna har blivit så pass snabba att hämtning av data från systemets minne har blivit en tydlig flaskhals. Därför har cacheminnet blivit en viktig del av dessa, då det används för att spara viss data och göra denna mer lättåtkomlig vid användning.

Detta har har dock en stor nackdel i att det hanterar flera typer av data samtidigt i olika nivåer, något som i sig kan innebära en flaskhals. Nu har forskare på universitet MIT tagit fram en lösning på detta som de kallar för Jenga, ett nytt cacheminnessystem som ändrar om sin struktur beroende på vilken applikation som körs.

MIT-Custom-Hierarchies_0.jpg

Fyra applikationer som körs med "Jenga", där varje har olika hierarkier för minnet.

Denna typ av minne räknar själv ut vilken typ av hierarki som är optimal för minsta möjliga åtkomsttid. Fördelarna uppges vara stora, där en simulerad processor med 36 kärnor presterade upp till 30 procent snabbare och minskade strömförbrukningen med mellan 30 och 85 procent

Nämnvärt är att det än så länge handlar om en simulation och huruvida det faktiskt resulterar i något konkret, såsom en produkt eller ny teknik, är i dagsläget okänt.

40

Fråga om spelmotorer svårast i SweClockers Star Wars-quiz

Trots att science fiction-sagan Star Wars är populärt i nördiga kretsar visade sig förra veckans quiz om Star Wars i spelform vara svårt. Läs mer

12

Microsoft slopar Sets – funktion för gruppering av flikar i Windows

Sets var tänkt att ge Windows 10 en systemöverskridande funktion för flikar i appar och gruppering av dessa. Nu meddelar Microsoft att funktionen slopas helt. Läs mer

0

AMD släpper drivrutin med optimeringar för Mortal Kombat XI

Hand i hand med nya spel är drivrutiner med särskilda optimeringar. Nu senast från AMD vars Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.4.3 är ämnat Mortal Kombat XI. Läs mer

42

Samsung försenar Galaxy Fold på obestämd tid

Efter bekymmer med defekta skärmar i händerna hos recensenter väljer Samsung nu att försena Galaxy Fold utan att ange ett nytt lanseringsdatum. Läs mer

560

FiskClockers – Allt om fiske!

På SweClockers samlas nördar för att diskutera datorer, men vem vänsterprasslar inte med andra särintressen och tidsfördriv? Som fiske, till exempel. Läs mer

1

Nvidia Geforce GTX 1650 Ti från Asus listas på webben

Nvidia Geforce GTX 1650 Ti tros lanseras efter GTX 1650, och kan bli det avslutande kortet i grafikkortsserien. Nu hittar modellen ut på nätet i en listning ifrån Asus. Läs mer

17

Samsung senarelägger lanseringsevent för Galaxy Fold i Kina

Samsung har haft problem med skärmarna på Galaxy Fold, och nu skjuter bolaget upp de planerade lanseringseventen i Kina. Orsaken är dock oklar, likaså om det påverkar lanseringen globalt. Läs mer

2

Tre snackisar från CES 2019 – AMD Radeon, AMD Ryzen och Geforce med Freesync

CES må ligga i backspegeln, men är trots det alltid aktuell. Vi blickar tillbaka mot årets mässa och plockar ut tre godbitar som fick kommentarsfälten att explodera. Läs mer

27

Högpresterande variant av Nintendo Switch kan vara längre bort än väntat

Uppgifter gör gällande att Nintendo släpper en nedskalad variant av Switch i höst, som fortfarande går att koppla till en TV. Den högpresterande modellen lanseras dock senare. Läs mer

30

Häng med när Gurra lär sig grunderna om datorlådor

När Gustav ska bygga dator för första gången väntar många dumma frågor – eller är de verkligen det? Häng med när Jonas går igenom chassit från en nybörjares perspektiv. Läs mer

36

Skaltillverkare avslöjar trefaldig kamerauppsättning för 2019 års Iphone

Många telefoner idag kommer med fler än två kameror, vilket kan ge fördelar som bättre optisk zoom eller större ljusinsläpp. Nu verkar Apple hoppa på tåget för årets Iphone-modeller. Läs mer

36

Nvidia DLSS – vad är det egentligen?

Kantutjämning, bättre bildkvalitet och ökad prestanda i samma paket låter onekligen för bra för att vara sant. Vi gräver ned oss i och förklarar Nvidias uppskalningsteknik DLSS. Läs mer