Rykte: AMD Radeon RX Vega 64 erbjuder bra prestanda för "mining"

Rykte: AMD Radeon RX Vega 64 erbjuder bra prestanda för "mining"

I samband med en ny drivrutin för AMD:s kommande flaggskepp Radeon RX Vega 64, gör rykten gällande att dess prestanda för brytning av kryptovalutor har skjutit i höjden.

Under de senaste månaderna har intresset för mining av kryptovalutor med hjälp av grafikprocessorer ökat enormt. Detta har medfört att butikslager världen över har tömts på grafikkort från AMD, då de har lämpat sig mycket bra för ändamålet. På kort sikt ger det en skjuts till företagets ekonomi, men på lång sikt befaras det att kunderna i fråga inte lockas in i deras ekosystem av tillhörande produkter.

Nu talar uppgifter från två olika källor om att företagets nya arkitektur Vega kommer att fortsätta den trenden, då prestandan för mining uppges bli riktigt hög. Det är OCUK-representanten "Gibbo" och en källa till Videocardz, som båda uppger att flaggskeppet Radeon RX Vega 64 åtminstone dubblerar prestandan sedd hos Vega Frontier Edition, från cirka 30 Megahash i sekunden (MH/s) till 60–100 MH/s.

Ökningen ska enligt utsago härstamma från den senaste drivrutinen för kortet, som utöver optimeringar för spel indirekt ökade hastigheten för mining. Om det stämmer skulle det bland annat kunna förklara varför AMD skjutit fram lanseringen av arkitekturen i syfte att försäkra god tillgång från dag ett.

► Allt om #AMD Radeon RX Vega

AMD Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 väntas landa i butikerna den 14:e augusti. De angivna priserna uppgår till 399 samt 499 USD, mostsvarande cirka 4 100 respektive 5 000 kronor inklusive moms.

Kommentarer till artikeln

125 debattinlägg

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

27

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer