Svensk spelindustri fortsätter växa – 15 procent fler jobb 2016

Svensk spelindustri fortsätter växa – 15 procent fler jobb 2016

Den svenska spelutvecklingsindustrin växer i en stadig takt, med över 500 fler anställda under förra året. Utvecklingen hämmas dock fortfarande något av brist på kompetens och utbildning.

Internationellt sett är Sverige ett av de största länderna när det kommer till spelexport, med stora utvecklare såsom Dice och Massive Entertainment. Även Mojang kan räknas in bland dessa, då företagets spel Minecraft växt till att bli ett av de mest sålda genom tiderna.

Branschorganisationen Dataspelsbranschen publicerar varje år en rapport de kallar för Spelutvecklarindex, där de kartlägger och analyserar svenska spelutvecklare och trender inom branschen. I rapporten för år 2017 framgår det bland annat att antalet anställda inom branschen har ökat med 15 procent under 2016 och det har totalt skapats 2 000 nya jobb inom svensk spelutveckling sedan 2012.

Det skulle bli ännu fler jobb om det fanns fler spelutvecklare att anställa. Sverige har internationellt sett bra utbildningar inom dataspel, men vi skulle behöva satsa ännu mer för att hänga med i den konkurrensen.

Pär Strömbäck, som är talesperson för Dataspelsbranschen, berättar att det finns fler jobb inom spelutveckling men att det inte finns tillräckligt många spelutvecklare att anställa. Han menar att Sverige skulle behöva satsa mer på utbildning, men även att göra det lättare att rekrytera från andra länder genom att exempelvis förenkla hanteringen av arbetstillstånd.

Enligt Svenska Dagbladet är det fortfarande Mojang och Candy Crush-utvecklarna King som dominerar, med cirka två tredjedelar av branschens samlade vinst. Nästintill all försäljning går på export och är i dagsläget nästan värd lika mycket som den sammanlagda exporten av järnmalm i Sverige, vilken 2016 uppgick till 13,6 miljarder kronor.

Skicka en rättelse
0

Intels nya sårbarhet heter Cacheout

Intels säkerhetsbekymmer fortsätter med säkerhetsbristen Cacheout, vilken bygger vidare på tidigare sårbarheter gällande cache-mekanismer. Läs mer

9

Warcraft III Reforged får optimeringar med AMD Radeon Adrenalin 20.1.4

Inför lanseringen av upphottade strategispelet Warcraft III Reforged släpper AMD en Radeon-drivrutin med optimeringar för titeln. Läs mer

19

Intel vill göra "chiplet" till öppen standard

Intel ansluter till CHIPS Alliance med målet att göra gränssnittet AIB till öppen standard för chiplet-design i kretsar. Läs mer

I samarbete med AOC
10

Testpilot: AOC CU34G2X/BK – ultrabred med 144 Hz till bra pris

Testpiloten Björn Endre testar AOC:s senaste ultrabreda skärm med VA-panel, 144 Hz uppdateringsfrekvens och ett intressant pris. Läs mer

6

SweClockers söker hungriga nyhetsskribenter!

Är du en eldsjäl med intresse för datorer och hårdvara? Vill du föra dina kunskaper vidare och vara med när saker händer? Läs mer

32

EU planerar stärkta konkurrenslagar

En kommande uppdatering av konkurrenslagar uppmanar europeiska företag att dela data för att stärka konkurrenskraften internationellt. Läs mer

20

Hjälp oss göra bättre video bakom kulisserna!

CES är över, men planerna för nästa mässa är redan igång. I forumet undrar @Kenneth om ni vill se mer bakom kulisserna-material. Läs mer

67

Motorola: "Veck och skavanker är en del av vikbara skärmar"

Inför lanseringen av vikbara telefonen Razr släpper Motorola en video som demonstrerar hur en vikbar telefon bör hanteras. Läs mer

47

Intel har medvind på 10 nanometer – nio färska produkter på noden framöver

Andelen fungerande kretsar på 10 nanometer är högre än vad Intel tidigare trott, varför övergången till tillverkningstekniken nu kan accelereras. Läs mer

41

Retrospeldator – 120 Hz med Athlon och Matrox

I senaste Gallerikampen kammade otippat en retrospeldator hem första priset. Nostalgi på insidan driver en skärm i 120 Hz – och givetvis är färgen beige! Läs mer

68

FSF: "Microsoft borde göra Windows 7 till öppen källkod"

Free Software Foundation menar att Microsoft borde låta en öppen gemenskap vidareutveckla och förbättra systemet Microsoft överger. Läs mer

I samarbete med MSI
45

Deliver Us The Moon – ray tracing i rymden

Äventyr i rymden står på menyn när Deliver Us The Moon tar plats i testlabbet. Nytt i spelet är både ray tracing och DLSS. Läs mer